onsdag 15 augusti 2012

"Säg det du vill ha sagt nu innan det är för sent!" - Så tänker jag minnas Carina Moberg

Carina Moberg på möte i Huddinge 2012

En så kort, så ofattbar och så förfärlig mening. Men den stämmer och den har en smärtsam innebörd, så ohyggligt svår att ta in. Carina är död. En vän, en stark personlighet, en kvinna, en mamma, en maka, en dotter, en syster och en strålande företrädare för "sitt" parti. Den Carina har lämnat oss idag och även om vi är många som sörjer så känns det plötsligt ensamt.

Det är tragiskt när döden rycker någon ifrån oss, oavsett vem det gäller. Men känslorna får andra dimensioner och vassare egg när det drabbar något som borde ha fått leva så många år till. Döden är obeveklig i alla dess former. Den cancer som Carina drabbades av och som till slut ryckte henne från oss känns så oerhört grym, helt omöjlig att tygla. Jag vet att det inte gäller alla. Väldigt många överlever eländet. Många blir friska efter sin behandling. Jag önskar att det också hade fått gälla Carina.

Min egen sorg och saknad får jag leva med. Sorg och saknad kan med tiden ersättas av de egna, personliga minnena. Och det finns oerhört mycket gott att minnas Carina för. Hon var en absolut ärlig person i ordets allra djupaste mening. Hon var det i egenskap av politiker och hon var det som person. Hon sa alltid vad hon tyckte men gjorde det alltid med stor hänsyn, med en ovilja att såra och med en ständigt närvarande omtanke och beredskap att stödja andra.

Hon blev förtroendevald i SSU:s förbundsstyrelse, fullmäktigeledamot i Huddinge och hon blev riksdagsledamot. Under en period gruppledare i riksdagen. Det var ingen tillfällighet. Carinas syn på demokrati var något som alla tal, alla minnen och alla ord om henne borde beröra. Demokrati, medlemsinflytande eller för den delen varje riksdagsledamots roll och betydelse. Demokratin var hennes genuina grund i den politiska vardagen och i relationer med andra människor. De ord som många idag minns Carina med handlar om vänskap, värme, föredöme, vägledare. Ord som påminner om en Carina som alltid satte andra för sig själv, som alltid gav stöd i politik och privat. Så var hon och så minns vi henne.

Carina har varit min vän i 22 år. Det har både varit privat och i politiken. Jag har sett henne som aktiv SSU:are i Huddinge och senare som ordförande för partiet i Huddinge. Jag har funnits i fullmäktige tillsammans med henne och jobbade med henne i riksdagen under några år, hon ledamot och jag anställd på kansliet. För mig kommer de värderingar som hon brann för att leva vidare. Eller uttryckt med det citat av Carina som har delats av många på Facebook under dagen, hämtat från ett minnestal för offren på Utöya. 

Demokratin är vårt vapen! Engagemanget vår styrka! Ett slocknat liv bär sin historia och betyder mycket för många! Låt oss aldrig glömma de som funnits - de lever i våra hjärtan och finns kvar i vår minne! Dom är!

Eller Carina. Som du själv skrev på din sida på Facebook som favoritcitat: "Säg det du vill ha sagt nu innan det är för sent!"  Det levde du själv efter och det är ett råd du önskade att andra skulle följa. Du inte bara önskade: Du peppade och stöttade andra i din omgivning att göra precis så. Du fick människor att växa. Samtidigt var du oerhört ödmjuk inför dina egna roller. Du hade och du visade respekt för oss som fanns i din omgivning. Det gjorde du av helhjärtad ärlighet, en ärlighet så långt från överdrifter och påklistrad fasad man kan komma. Så kommer jag att minnas dig och de minnena delar jag med många, många fler.


Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
  Läs även andra bloggares åsikter om <a href="http://bloggar.se/om/politik" rel="tag">politik</a>, <a href="http://bloggar.se/om/socialdemokraterna" rel="tag">socialdemokraterna</a>, <a href="http://bloggar.se/om/carina+moberg" rel="tag">carina moberg</a>, <a href="http://bloggar.se/om/minnesord" rel="tag">minnesord</a>, <a href="http://bloggar.se/om/" rel="tag"></a>