måndag 14 maj 2012

Reinfeldt om låg arbetslöshet- Om vi räknar "etniska svenskar mitt i livet"

Moderatledaren och statsminstern Reinfeldt har idag definierat sin syn på jobbpolitik och läget i arbetslöshetens Sverige i en intervju med TT, citerat av Alliansfritt. Han menar att
Det är inte korrekt att beskriva Sverige som i ett läge med massarbetslöshet. Om man tittar på etniska svenskar mitt i livet så har vi mycket låg arbetslöshet.
Det mest uppseendeväckande är förstås den avgränsning utifrån etnisk tillhörighet som moderatledaren verkar göra. I själva verket är det ett häpnadsväckande uttalande. För att kunna fortsätta det eviga ältandet om att "min alliansregering" har klarat jobben och minskat utanförskapet ser alltså landets statsminister det som möjligt att särskilt fästa uppmärksamhet vid "etniskt svenskar".  Bara ordvalet!

Reinfeldt har tidigare varit tydlig med att moderaterna är ett parti som också gör en avgränsning av den väljarkår de önskar stöd av. Det är inte av det arbetslösa. "Jag misstror det här med att alla ska rösta på ett parti. Jag vill bara markera att Moderaterna är det naturliga valet för dem som jobbar."

Det har var Reinfeldts, Moderaternas och Alliansens tredje svarta nyhet idag. Först granskade i faktakollen om ungdomsjobb. Sen kritik av Finanspolitiska rådet för restaurangmomssänkningens svaga eller obefintliga jobbeffekter. Och så en moderatledare som för att kunna hålla jobblinjens söderblåsta fana så högt upp som det ändå går gör det utspel han gör. Efter dagens uttalande är jag dock mycket tveksam till att Reinfeldt kommer att kunna hålla uppe sin, numera, vimpel. Det här är riktigt illa. Det kommer att debatteras och analyseras. På twitter pågår det största flödet jag tror att jag har sett om ett uttalande, och det mitt i natten. Hashtagg bland annat #ReinfeldtTT. Det här känns riktigt riktigt unket.

Fler: AB, ledarbloggen, DN,
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
 Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,