tisdag 3 april 2012

Mitt Sverige - Kampanjlyft, Annie Lööf och en fucka facket-förlust

Idag drog LOs värderingskampanj Mitt Sverige igång på allvar. Den här veckan är temat "arbetsmarknadspolitik". Under tidig morgon postade Jenny Wrangborg sin inledande krönika med rubriken "Det behöver inte vara så här". Själv skrev om jag den riktigt usla åtgärden FAS tre, ett inlägg jag döpte till "Vi borde öppna dörrarna och vädra ut FAS 3".  Och Erik Wiklund skrev om dagens statistik, ofrivillig deltid. Första dagen avslutas med ett inlägg av Sara Yazdanfar om just dagens debatter och av förklarliga skäl får inlägget rubriken "Facket suger".

Twitter blev, med hashtaggen "MittSverige" ett riktigt hett "slagfält" i debatten, så hett att det lyftes nästan högst på twitters trendmätningar. Den som läser igenom inläggen ser sannerligen inte bara konstruktiva tankar om samhällsproblem och förbättringar som behövs på arbetsmarknaden. Där fanns också "engagerade" unga med anknytning till främst Centerns ungdomsförbund som drev en bitvis hätsk "Fucka facket-kampanj". Det fick till och med centerledaren Annie Lööf att ta avstånd, efter en skarp fråga från Unionen och Johan Ulvenlöv.

Det var lätt att engagera sig i ordväxlingen. Argument från personer som av någon anledning sablar ner på sådär 3,3 miljoner medlemmar i facken i Sverige behöver bemötas. Men hela grundidén med kampanjen ska vi hålla vid liv. Människor möter problem och svårigheter i sin vardag, Sverige 2012. Det kan vara på sina arbetsplatser, i hemmet eller skolan eller i en arbetsmarknadsåtgärd eller i vården. Det är deras berättelser som måste fram. Både beskrivningar av det som behöver förändras och om deras idéer hur vi når det vi kallat ett "Varmare Sverige". Debatt och diskussion, självklart och "lysande". Men också den andra sidan är kärnan och hjärtat i Mitt Sverige-kampanjen.

Tomas Wisten på Smidig Webbbyrå skrev snabbt ett inlägg om kampanjen. Där lyfte han, i ett ganska tidigt skede, fram debatten på Twitter som exempel på hur en nätkampanj kan utvecklas. Ett sakfel dock: LO har till denna kampanj inte köpt någon tid för TV-reklam. Annars är det kloka tankar och tips och många kan lära sig förstå nätet och det som händer när en värderingskampanj "bränner av" och uppbådar retoriska krafter mot och för. Möjligen var Tomas lite för snabb ut eftersom det i början var ett kraftigt tryck från "ung-centern". Det vände sedan, enligt min subjektiva bedömning, till ett helt annat läge när fackliga medlemmar och engagerade skrev motreaktioner och kombinerade med positiva budskap om facket. Detsamma med den "mothashtagg" som skapades i form av #facketsuger. Den tredje dök så småningom upp: #facketäger

Det som saknas därutöver i analysen är att #MittSverige handlar om samhällsdebatt, om värderingar och om på förhand ganska bekanta, självklara och även önskade motsättningar. Ett samhälle består av skiftande samhällsintressen. Demokratin förutsätter också meningsutbyten och att olika åsikter bryts mot varandra. Det går således inte att rakt av översätta erfarenheter från detta till ett nätsamtal om ett företags produkt eller tjänst.

Det var en händelserik första dag i kampanjen Mitt Sveriges historia. 


Se gärna kampanjfilmen här. 
Fler bloggare: Fröken Swedenmark, Fackingpolitics, a-smedjan,


Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
 Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,