fredag 6 april 2012

Bloggande och ett tack för en halv miljon besök

Natten till igår passerade räknaren på min blogg den smått magiska gränsen 500 000. Med alla osäkerheter som finns, som när jag lade upp räknaren och hur den i praktiken räknar besök, firar jag ändå detta högtidliga tillfälle med ett tack till er alla som återkommer och läser mina inlägg och till dig som tittar in för första gången just här. Det har med det här inlägget blivit 3 149 inlägg sedan jag en natt i januari 2007 drog igång den här bloggen. Då kom jag från en mer sporadiskt underhållen blogg på S-info och kastade mig in i debattens vågor på nätet. Toppen blev föga förvånande under valåret 2010, följt av något som kanske kan beskrivas som bloggsammanbrott under de värsta tiderna av S-kris. Min energi och min lust försvann i ganska stor omfattning.

Långt ifrån alla de timmar som jag har lagt ner på bloggandet har varit roliga och fyllda med skrivarlust. Det borde ha varit så. Jag själv är besjälad av tron på sociala mediers roll i vår demokrati och där, som Brit Stakston härligt beskriver det, bloggen är de sociala mediernas diamant. Ett eget publiceringsverktyg där jag kan "ge ut" mina idéer och tankar till omvärlden, få reaktioner, debatter och kanske till och med påverka. Något. På något sätt. Men ibland har tonen på nätet och om nätet och sociala medier varit oerhört trist och "nedsänkande". I stället för att på allvar se möjligheter har tid även hos mycket engagerade bloggare och nätaktiva ägnats till debatter om länkar och inte länkar, om det för andra obegripliga uttrycket "twinglyhorande", om kvalitetsbrister i bloggosfären, om megafoner och med andra trista epitet.

Jag hoppas att den fasen i utvecklingen av sociala medier och av bloggosfären har passerat. Det finns så många möjligheter och utvecklingsområden som kan lyfta demokratin och vidga / fördjupa det politiska samtalet. Om det har jag bloggat en hel del, bland annat med sju punkter som jag tror på. Min utgångspunkt är att vi trots allt bara står i början den digitala resan. Jag vill gärna fortsätta att bidra inom mina möjligheters begränsningar till det.

Det finns en kraft som ett sånt här inlägg inte kan eller får bortse ifrån. Den 27 till 29 april träffas några hundra bloggare till Nätrot 12, den första riktigt stora blogg- och nätaktivistkonferensen i Sverige. Netroots, som (faktiskt!) utan att vara styrt av, inte heller bestå av endast (S)-märkta bloggare, har och är en utvecklingskraft att räkna med i det här sammanhanget. I slutet av april kommer internationella gäster, kunniga bloggare, twittrare, analytiker och kampanjmakare att stimulera oss att utveckla närvaron på nätet i olika former. Och Unionen presenterar en egna undersökning över den politiska bloggosfären. Nätrot 12 är nu avgiftsfritt och jag hoppas självklart att vi möts där. Anmäl dig här.





Tack för den första halvmiljonen besök.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
 Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,