måndag 18 april 2011

Håkan Juholt och pingvintalet

S partiordförande Håkan Juholt i det nu så kallade "Pingvintalet".
Så har årets distriktskongresshelg klarats av. För min del en endags så kallad DÅK i lördags. Platsen: Sollentuna. Jag återvänder dit i tankarna när jag läser statsvetaren Tommy Möller (med moderat bakgrund) som i SvD kommenterar det han ser som Juholts ettåriga chans att vända den negativa utvecklingen för (S). Annars, menar Möller, kan det utlysa en ny debatt internt om ledarskapet. Jag måste säga att det känns lite "off", efter de positiva avstamp som jag tror alla "internt" upplever efter Nystartskongress, partiledarval och bra insatser av exempelvis Tommy Waidelich i ekonomiska debatter. Det finns ett nytt självförtroende och ett djävlar-anamma som kommer att gripa sig an nästa uppdrag med stor energi. Att utveckla politiken så att partiet också kan ge väljarna besked om färdriktningen. Och min övertygelse är att de prioriteringar som Håkan Juholt vid flera tillfällen har levererat kommer han att få stark uppslutning för.

Ambitionen
att utrota barnfattigdomen. Jobbet att rensa upp i det "hopakok" som allianspartierna har malt ner delar av skattesystemet till. Trygga pensioner och inte minst en viktig utgångspunkt i alla dem som inte KAN jobba till pensionsåldern. Ett väl så viktigt perspektiv som att "alla ska jobba längre". Hela jobbpolitiken där partiet behöver konkretisera och utveckla delar. Och detta inramat av tre Juholtska huvudteman: Att utveckla en kunskapsbaserad ekonomi, social investering och värdeburen tillväxt.

Min känsla är att de allra flesta, möjligtvis undantaget Tommy Möller och en eller annan ledarredaktion, ser det här som de viktiga diskussionsfrågorna framöver. Om SIFO eller andra kommer att visa upp eller ner vet vi inte och jag tror inte det kommer att vara särskilt intressant. Det är valresultatet 2014 som är det och ser man ändå på signalerna så ser det ljusare ut.

Helgens
budskap från Håkan Juholt visade på förmåga till omprövning. Den tidigare så flitigt använda illustrationen av (S)-politik som paraplyutdelning, som bland annat kritiserades här av gästbloggaren Anders Lönnberg, lades på hyllan. I stället lanserade Håkan en bild av pingvinernas sätt att gemensamt hjälpa varandra i kyla. Pingvinen, ett djur som på så sätt är bättre att organisera ett samhälle än Fredrik Reinfeldt. Det där går nog att utveckla med många bra illustrationer framöver.

Alla tycker inte så.
Bloggaren Sebastian Hallén kritiserar tidningen Barometern för att ha lagt upp en videofil med Juholts pingvintal i Stockholm och han ser det som . "okritisk, oredigerad och oemotsagd publicering på nyhetsplats". Det verkar onekligen som det inom borgerligheten börjar bli riktigt riktigt nervöst..

Fler: Mitt i steget, med pingvintal 2, Mitt i steget om Håkans tal, Essbeck om mätningar och medier,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,