tisdag 19 april 2011

Ett politikerupprop och en önskelista till maskrosbarnens lägergård

Idag såg jag ett blogginlägg som berörde mer än vanligt. Pernilla Andersson skrev på twitter om ett blogginlägg som var ett upprop till alla Sveriges politiker. Ett inlägg med grunden i egna erfarenheter och samtidigt en syn av i 2011 års Sverige där det verkligen inte har blivit bättre. Allt för få ser maskrosbarnen. De som är barn till föräldrar med missbruk eller kanske en psykisk sjukdom. Pernilla -eller "Pytternasmamma" skriver till politiker:
Ni har en möjlighet att påverka, att underlätta och att förändra för dem barn som växer upp så idag, för dem som skall vara vår gyllene framtid, för de barn  som ska ha ett hopp om en bättre värld och om att kunna leva ut sin fulla potential.
Jag har gjort en del annat i politiken sedan tiden - åtta år - i olika socialnämnder eller motsvarande. En månadsvis papperskontakt med missbruk och med maskrosbarn. Andra livserfarenheter ger mig tillsammans med de erfarenheterna ganska dåligt samvete. Vad har jag gjort för att väcka uppmärksamhet? Är vi alltför enögt inriktade på den "det är synd om" och glömmer andra i dennes närhet? Jag vet inte hur andra tänker. Men jag vet att redan under de år jag fanns med i socialpolitiken mer handfast så gröptes resurserna till missbruksvården ur. Steg för steg. Jag vet att jag så sent som idag tog upp hur missbrukares chans till jobb kan öka, en svår sak kanske, för jobba när man är packad är inte alltid lätt. Men samtidigt kan missbruket har sin bas i utanförskapet. Det finns få svar på vad vi gör konkret.

Pernilla
hänvisar till föreningen Maskrosbarns hemsida. De har en önskelista på saker de behöver till sin lägerverksamet. Jag klisrar in den för dig som är företagare eller enskild och som kanske kan hjälpa. Och så önskar jag att du och alla andra läser Pernillas inlägg och funderar över hur du kan reagera för att hjälpa alla barn som far illa men inte får det stöd och den hjälp de behöver. I tid!

Maskrosbarnens önskelista:
  • Storköksdiskmaskin  
  • Köksutrustning             
  • Storköksugn            
  • 100 stycken kuddar och täcken   Tack till hotellkedjan Rezidor
  • Kyl och frys
  • 50 st sängkläder
  • Stora kuddar och kuddöverdrag
  • Sänghimlar
  • 100 enkla mappar
  • Färgpennor
  • Kuvert
  • Ramar
  • Mattor
  • Duschblandare
  • Saccosäckar
  • Pysselsaker, utklädningskläder
  • Gummistövlar och regnkläder
  • Hängmattor
  • Biopresentkort
  • Sällskapsspel
  • Badtunna
  • Sovsäckar, liggunderlag, tält,
  • Sportsaker (bollar, racket etc)
  • Plastpool
  • Målarfärg, penslar, tapeter
  • Projektor och duk
  • Träningsutrustning till vårt gym

Tjänster

  • Till sommaren 2011 behöver vi en personbil och en minibuss för 9 personer - kan du låna oss det?
  • Är ni ett budföretag som kan hjälpa oss att frakta saker från Stockholm till Hudiksvall?
  • Till våra sommarläger behöver vi godis, chips och läsk i större mängder – har du det?
  • Vi har stora matkostnader, är ni ett livsmedelsföretag som kan donera mat till oss?
  • Är du en glad Hälsingebo som kan hjälpa oss att köra under lägersommaren?
  • Är du rörmockare, elektriker eller snickare som kan hjälpa oss att fixa på gården?
  • Är ni ett företag som vill göra ett volontäruppdrag? Vi behöver alltid hjälp!
  • Kan vi låna din släpvagn under en helg i vår/sommar?

    Mer: Blogg
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,