måndag 14 mars 2011

Lyckan att ha läsare som saknar blogguppdateringen...

Visst. Det känns härligt i hjärtat att några dagar av bloggvila från min sida får läsare att blogga om min tystnad. Så gör Eva Berglund. Jag vet inte om jag ska beskriva min avmattade hållning till att skriva inlägg som en "chock", rubriken på Evas inlägg. Snarare kanske som en återhämtning, rakt emot det jag förvisso talade om redan för en vecka sedan i ett inlägg om nystart. En rad skäl finns till min tystnad, vid sidan om att bloggandet faktiskt är en obetald fritidssysselsättning och i grunden ett samhällsengagemang. Och en verksamhet som konkurrerar med andra tidsprioriteringar. Mer om detta i inlägg framöver.

Så vad drar man igång på? Ja, den tiden sedan mitt mentala, temporära fall som bloggare har sannerligen inte varit en värld fri från ämnen. Ett pärlband av katastrofer från Japan, där en del av tidigare bloggtid i stället har gått till att följa BBC och andras sändningar från katastrofernas Japan. I Sverigen en efterdebatt sedan (S)-valberedningen presenterade Juholt som partiledarkandidat. Där kunde jag ha bloggat mer. Dagens nyhet som verkar ha tonat bort var annars en opinionsmätning från United Minds. Den visade att (S) går fram, men till en nivå som verkligen inte finns skäl att skryta över. Tidigare i helgen såg jag en annat (SKOP?) med ett ännu kraftigare uppsving, men den var gjord före valberedningens förslag om ny ledning.

Jag ska återkomma mycket mer om det här nya laget och de nya ledarna. Men efter att ha "kännt efter" något på "vibbarna" i rörelsen tror jag det här kommer att bli bra. Jag tror dessutom, med grund i mina många inlägg tidigare om att socialdemokratins framgång kan ligga i att återhämta grundvärderingarna, att Juholt och Jämtin kan samla partiet till något väldigt bra. En del av Håkans politiska gärningar och uttalanden pekar på en ganska stark mix mellan "gråsossig", ideologiskt väl förankrad men samtidigt med förnuftighet, klokskap, en förmåga att få förtroende och vinnar vänner i alla läger där han verkar.

Johanna Graf skrev ett viktigt inlägg i helgen och jag tror att det följs upp. Jag hoppas att mina partivänner i delegationen för Stockholms län kan prata mer om krav (eller låt oss kalla det förslag..) på en extra kongress i höst som ett avslut på en bred "politisk verkstad" i socialdemokratin. Den kongressen MÅSTE (snälla Håkan och Carin!) ersätta en planerad kongress 2013 som är helt på tok för sent den här gången. Redan i höst måste vårt valmanifest spikas och valarbetet starta.

Jag tror
fakta fortfarande gäller, att socialdemokratin inte har vunnit en enda valrörelse i modern tid. Vi säger ibland att undantaget var valet 1991 som gick åt...pipan men jag har sett uppgifter att det faktiskt inte är någon valkampanj. Den som studerar vidare om detta ser en del av detta i att väljare med (S)-röst på valdagen har bestämt sig mycket lång tid före valdagen. Problemet är att de blir och är färre. Mycket, mycket färre.

Det spirar
(tro mig!!) av politisk kamplust lokalt. Det kryllar (faktiskt!) av sossar som både vill prata med VÅR politik men också visa på de klyftor som Reinfeldts politik skapar. Med Håkan och Carin är chanserna mycket goda att stärka socialdemokratin som kraft i svensk politik. Jag tror helt plötsligt att min lust att blogga har återkommit med full kraft...

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,