lördag 12 februari 2011

Det kostar skjortan att låta trafiken snöa in

Nu är väl inte saken helt glasklar. Varför busstrafiken ställdes in helt i innerstaden i går, verkar för en del  vara klart. Vägarna hade, enligt de mediernas källor, varit framkomliga för trafiken. Utöver utebliven busstrafik drabbades delar av tunnelbanan av elavbrott. Och för egen del upptäckte jag fredageftermiddagens snöelände när jag skulle åka..: Pendeltåg! Om detta kan man fundera mycket. Många medresenärer håller med mig om att det finns en stor förståelse hos detta tålmodiga släkte. Men alla är nog överens om att informationsbrister är det mest irriterande. Man vet liksom inte vad man ska göra. Som igår när middag och efterföljande teater var planerad till kvällen. Ett norrgående pendeltåg ska enligt skyltarna faktiskt komma. Först vid 16.02-tiden, då ungefär en timme försenat. 20 minuter senare är tiden på skyldten ändrad till 16.12. Så står det samtidigt som högtalaren berättar att nästa tåg är i "Södertälje Hamn". 20 minuter senare står skylttexten kvar och högtalaren upprepar. "Tåget är i Södertälje Hamn". Måhända inte lika irriterande som när ett försenat tåg ska komma inom två minuter men helt plötsligt är som bortblåst från rälsen. "Inställt".

Insnöad trafik kostar. Det visar sig till och med när ekonomer på Nordea och  SEB bedömer förklaringar till ett svagt december. Snövädret och dess effekter syns i vår tillväxt och produktion. SL tror att en miljon människor drabbades. Det kostar att låta trafiken snöa in, uppenbarligen.

Brister i trafiken som bland annat förklaras av att regeringen har dragit ner resurser för underhåll. Det gör det också till en het politisk fråga. Så het att regeringspartierna nu börjar bråka om eländet. Maud Olofsson lär tycka att en centerpartist som minister ansvarig för trafiken skulle fått allt att fungera. "Det måste till mer pengar" säger Maud Olofsson som ju själv är lika mycket ansvarig som någon annan i alliansregeringen. De fattar som bekant besluten i god kollektiv anda.

Catharina Elmsäter- Svärd håller sig till snökaos som förklaring. Det gällde möjligen på förmiddagen i går. Men upplevelserna vid 16-17-tiden var något annat än snökaos, som då hade försvunnit bort från staden. Något mer, som gissningsvis handlar om usel organisation av trafikplaneringen. Något som förvärras för oss resande genom att man helt enkelt inte får information, något som försvårar alternativa val av färdmedel. Och står det 16.12 så tror man ju att det i alla fall finns ett tåg i närheten. Icke.

Ansvarig i länet, moderaternas Christer G. Wennerholm bloggar om möten med resenärer. Hans huvudbudskap handlar inte om att ordna upp brister i trafiken, om spår, om växelfel, signalfel, om personalbrist eller informationstavlor. Wennerholm skyller på brister i snöröjningen. Med den utgångspunkten lär trafikkaoset i vår del av vintersverige komma att upprepas.

Fler bloggar: Thomas Böhlmark, Karins värld,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,