lördagen den 18:e december 2010

Socialdemokrater, PR-konsulter och vägen framåt

[uppdaterad]Bara så att det är sagt: Den diskussion som Mats Engström tar upp i ett inlägg i Aftonbladet är inte pseudodebatt eller något icke önskvärt. Tvärtom: i en politisk värld som ser ut som den gör behövs en levande diskussion om hur man som parti, eller offentlig institution, förhåller sig till alla dem som har som yrke att påverka i olika samhällsfrågor, som vill påverka ens tyckande och tänkande. Fler bloggare tar upp samma tema, som Johan Westerholm och Alexandra Einerstam.

Men med det sagt känns det ändå som att socialdemokraters självförtroende verkar vara rejält i botten. Tänker här på de reaktioner som har kommit om att partiet i olika skepnader kan ha påverkats av konsulter betalda av huvudfienden Svenskt Näringsliv. Är det relevant? Är det farligt? Är det ett svek? Borde inte socialdemokrater som nu måste utveckla politiken vara öppen mot omvärlden i ännu högre grad?

Det är förstås helt oacceptabelt om partiet i formella former presenterar underlag med de syften som Aftonbladet redovisar som något "objektivt". Kanske till och med framtaget av en valanalysgrupp eller kriskommission som i personskepnad förbinds med kampanjer för Svenskt Näringsliv. Då har inte aktörer av olika slag lyckats hålla i sär sina engagemang. Ett fulspel i sammanhanget är också om det medvetet ges intryck att man agerar som sosse men i själva verket inte har stämplat ut från PR-uppdraget för ex en stark näringslivsorganisation. Då är det illa.

Det stora
och farliga i sammanhanget blir ändå om kritikstormar och energiflöden fastnar vid detta. I ett läge när socialdemokratin behöver framtidsdebatt, behöver utveckla politiken och ge direktiv om hur ett nytt ledarskap bör se ut, måste helt enkelt detta vara fokus. Tyvärr riskerar de nya "avslöjandena" bara att förlänga eftervalsprocessens redan inträffade haveri på olika sätt.

Dagens Aftonbladet avslöjar något som egentligen borde göra oss som tidigare har varit anställda för att skriva för partiföreträdares räkning mer upprörda än andra. Utan att överdriva mina egna kvaliteter kan man nog med fog säga att konsultbetalda artiklar eller tal knappast har en kvalitet som i förhållande till priset är så värst mycket högre än medarbetarskrivna produkter. Men att detta skulle vara en central del i en socialdemokratisk eftervalsdebatt och om rädsla att påverkas av "utanförstående"? Klantig upphandling, ja. Skandal. knappast.

En del
(ganska många) ger sig på enskilda personer i "härvan". Jag tänker inte göra det. Det är socialdemokratin själv som måste ta ansvar för sin eftervalsdebatt. Att krafter vill påverka partiets inriktning borde ses som en signal att det finns hopp. Inte ens Svenskt Näringslivs verkar döma ut (S) till en säker död utan har uppenbarligen valt att investera ganska mycket pengar i att påverka inriktningen. Om det genom personkopplingar finns material i (S) eftervalsanalyser som har betalts av näringslivet är det partiets ansvar!

Magnus Ljungkvist skriver sitt första inlägg på länge om detta, möjligen vid någon strandkant på varmare breddgrader.
Om inte PR-branschen klarar av att skilja professionalismen från prostitutionen kommer även denna typ av blogginlägg inom kort vara svåra. Om fyra veckor börjar jag jobba som PR-konsult. Kommer det betyda att folk tror att varje åsikt jag har är köpt? Om det blir fallet så har Niklas Nordström et al. gjort både mig och hela branschen är rejäl björntjänst. Deras egna varumärken som socialdemokratiska debattörer är väl redan rimligtvis rätt skadeskjutna.
Som man brukar säga: "Words"!

Länkar till stor del stulna av Alexandra och Sandro (
Tack Partistaten). (tack tillbaks)
Peter Högberg: Vad kostar socialdemokratin?
Johan Westerholm: Socialdemokraterna: Vem i hela världen kan man lita på
Utsikt från ett tak: När det stormar i ett vattenglas
Mats Engström: (S) behöver regler om PR-firmorna
Badlands hyena: PR-byråer påverkar partier
Peace Love and Capitalism: Niklas Nordström på Stureplanscentern
Alliansfritt Sverige: Svenskt Näringslivs plan för att köpa S
Makthavare: Erik Laakso: "Jag bloggar om vad jag vill"

AB om en fyra miljonerskampanj
AB, intervju Tove Lifvendahl
Röda Berget om illamående.
Peter Högberg om att söndra inifrån
Calle Fridén om kontakter direkt med facken
Krassman om opinionen
(och här kommer några egna)
Tokmoderaten: ROSORNAS SMUTSIGA INBÖRDESKRIG ...
Mats Engström: En märklig undersökning och Början på en valanalys
Petter Larsson: Så blev jag lurad av Prime
Martin Moberg: SN: "En socialdemokrat kostar"...?
Resumé:
Prime försökte styra (S) – redan 2006
Tvärdrag: Om tillväxt
Lena Sommestad: En egen samhällsanalys ger styrka

Erik Laakso, Köpt eller ägd.
Ab: Prime-skriven debattartikel
- Lena Sandlin i Västerbottens folkblad.

Peter Högberg om lobbyism och ärlighet
Janne Sundling skriver i Resumé


Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,