tisdag 14 december 2010

Idag tar det hus i FRA-helvetet

Bomben får sannolikt återverkningar i det svenska samhället under lång tid. En del av detta såg jag som möjligheter till något gott, mitt i eländet: en annan ton i debatten. Mer av respekt och konstruktivitet i det offentliga samtalet. Och kanske till och med inom det parti jag tillhör som nu är inne i ett ledarskifte. "Hoten utifrån" kan ena. Både på gott och på ont. För vid sidan om mer "humana" förändringar av vårt samhälle kan utvecklingen också leda fel. När "kriget mot terrorn" får en allt starkare acceptans hos allmänheten hamnar man tidvis i krockar med andra samhällsvärden som den personliga integriteten. En av dagens debatter på nätet lär bli SvD:s uppgifter att (S) mitt i sin omprövningsperiod verkar vara på väg att ge stöd till regeringen om SÄPOs rätt att jaga terrorister genom signalspaning. FRA-frågan, "Bodströmsamhället" blir åter aktuellt, oaktat kongressbeslut som en mycket ilsken Johan Westerholm påminner om.

Jag gissar att det kommer fler inlägg på samma tema. Frågan är väl hur man ska tolka svenska väljare och deras "beställning" av politiken. Risken finns att de mest engagerade i debatten om integritet inte har lyckats smitta av sitt engagemang till väljarna i stort. Piratpartiet som möjligen kan sägas vara det alternativ som lockar den som ser frågorna som avgörande för partivalet, finns knappast synligt i redovisningen av valresultatet. Partiet hamnar med sina 38 000 röster i stapeln "övriga". Och i det parti som nu lär svänga kan man förvisso luta sig tillbaks på kongressbeslut men frågan är hur djupt frågan har satt sig. Kanske mänskliga reaktioner: kärnkraft tenderar att vara populärt så länge ingenting händer men omvänt när det smäller. Jag gissar att stödet för "insatser mot terrorn" kommer att öka efter helgens tragiska händelse.

Hur mycket ska rädslan tillåtas ta över andra värden? Var sätter vi gränserna för övervakning, kameror, signalspaning, mailläsning, avlyssning och tillslag mot misstänkta, potentiella bombbärare? För egen personlig del har jag ganska höga acceptansnivåer. Även inlämnande av mina annars ständigt närvarande vattenflaskor inför en flygning från Arlanda kan jag uthärda för jag förstår varför. "Säkerheten". Men frågan är hur högt priset ska vara för terrorhoten och vad integritet står för? Det öppna samhället har förvisso sina fiender men låt för allt i världen inte samhället självt bli den starkaste av de krafterna.

- Aftonbladet, DN, Maria Ferm skriver i Svd.

Många bloggar, bland andra Maria Ferm, Magnihasa,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,