måndag 11 oktober 2010

Om rätten att slippa rensa ogräs

Jag har valt hyresrätten som modell för mitt boende. Praktiskt. Förvisso kanske dyrare än andra modeller, om man har "fullservice" men med min ganska svaga kärlek till trädgårdsarbete, egna rörnedläggningar och andra göromål som kan läggas på en fastighetsägare är detta en synnerligen praktisk boendeform.

Den
synen delar inte alla. Som en hel del värderingsforskare har visat är "drömmen om villan" levande för många. Jag respekterar det. Jag menar att politiken måste stödja, inte motarbeta, en utveckling som gör det lättare för människor att nå sina drömmar. Det gäller villan (äganderätt) men det måste också gälla den som ser hyresrätten som den bästa boendeformen. Så är inte alltid fallet, som dagens debattinlägg från några "aktörer" på hyresrättsområdet skriver på Brännpunkt /SvD. Ord som "boendekarriär" tenderar att starta i hyresrätt och i användningen av begreppet är det närmast lag att man sedan ska övergå till de andra formerna.

Som
i tidigare inlägg kan jag bara beklaga att man inte från viktiga bostadspolitiska aktörers sida går ut tillräckligt FÖRE valdagen utan väntar till EFTER med att sätta fokus på bostadspolitiken. Med en regering som nu har valts och vars enda bostadspolitiska ambition är att öka möjligheter för några att hyra ut delar av en bostad har förutsättningarna för att få en politik som inriktas på det skribenterna tar upp fallit. Tyvärr. 

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,