måndag 25 oktober 2010

Maud Olofssons krisanalys: "Okunskap" hos väljarna

I går skrev jag ett inlägg om opinionsläget och det förnyelse- och eftervalsarbete som pågår i många partier. Inte minst i mitt eget. Bland annat skrev jag om centerpartiet, det parti som med dunder och brak vann det val som jag först minns att jag sett valvakan till. Fälldin blev statsminister. Jag skrev:
"Annie Johansson är nu mer intressant än Maud Olofsson. Hon ska leda centerns analysgrupp och man ser verkligen fram emot de slutsatser som gruppen kommer med.
Med mycket stor förvåning, men också med en bekräftelse av teorin ovan, hör jag idag centerledaren Maud Olofsson i Aktuellt. Hon leder ett parti som i detta val tappade 46.585 väljare. Och hennes förklaring är att väljarna är "okunniga". De har inte fattat att regeringen gjort så väldigt mycket bra för landsbygden. Dessbättre för centern talar Maud Olofsson samtidigt om nya förmågor som kan "leda centerpartiet". Är månne Anna-Karin Hatt den av Olofsson tänkta efterträdaren?

Att i en intervju om en eftervalsanalys och krishantering kalla väljarna "okunniga" talar sitt tydliga språk. En del centerväljare längtar säkert efter en rejäl förnyelse av partiet. Om nu inte strategin är att kämpa om storstaden och - rakt ut- skita i övriga landet. Men det leder fel det också. Om jag inte är helt felunderrättade träffades just Stureplanscentern ikväll. Vinnarna?

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,