torsdag 21 oktober 2010

En socialdemokrati upp ur krisen - med start i bloggvärlden

Det är inget snack om att socialdemokratin nu har att lyfta sig ur bottenkänningen. En process som i vanliga fall kräver omprövning, översyn och självprövning. Ett tufft läge som blir ännu svårare i nomineringstider när valet gett färre uppdrag till alla dem som vill vara med och förändra. På en punkt råder ändå krisens motsats. En bild av det hittar jag på Knuff, en bloggportal som jag inte på länge har kommenterat placeringar på, delvis på grund av ett visst insmuget ointresse för det. Men onekligen ser det trevligt ut när "aktuella bloggar" ser ut som på bilden ovan. Och på tal om Knuff: Roger Jönsson är värd alla gratulationer för inklivet på top-50-listans plats 48.

Netrootsgänget har redan nu gett oerhört mycket kraft och energi till att bidra till den förnyelse av politik och organisation som partiet behöver "processa", inte minst med gårdagens debattinlägg i Aftonbladet. (min kommentar här) Och som ett par dagars debatt visar, har bloggarna en stor roll att spela. Det går helt enkelt inte att bortse från att nätet finns.

Och
vill man, som Peter Högberg, så kan man se Mona Sahlins tal i dag som en bekräftelse av hur rätt bloggarnas initiativ är. Jag ser lite av det Sahlin talade om inför LO och visst känner jag att delar av min "eländesbeskrivning" också får legitimitet med talet.  Jag läser, och det bör få många att tänka till:
S har stort förtroende bland dem som är sjukskriva, förtidspensionerade och arbetslösa, konstaterade Sahlin. Men partiet behöver en ny politik för ”de som har ett jobb, som har god hälsa, som är mitt i livet och karriären, som sliter och släpar för att få livet att gå ihop”.

Medier: SvD; DN,
Aurora Gullberg, : Peter Högberg, Johan Westerholm, S-buzz, Annika Högberg, Tokmoderaten,
Ny valanalys från Stefan Wikén. Röda Berget,

... och Fia gratulerar ännu fler i det växande regeringskansliet....

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,