fredag 18 juni 2010

Varning för partitest!


Frågan
är hur ett test om partisympatier kan ge svaret "Vänsterpartiet" för en som klickar "Ja" till förbifart Stockholm, ja till långsiktigt medlemskap i eurosamarbetet, svenskt ansvar för internationella operationer som i Afghanistan osv. Om än med svag ledning före (S). Nåväl. Jag själv ser det mest som lek men frågan är hur demokratin utvecklas om tidningars partitest styr väljarnas val.

Ett antal sakfrågor med en sammansättning som inte har ett dyft att göra med den helhet väljarna ska ta ställning till. "Sjukvård" är inte bara att stoppa försäljning av sjukhus. "Jobb" är inte bara jobbskatteavdrag. "Trygghet" är inte bara a-kassenivå. Helheter, sammanhang och fördjupningar som krävs för att väljarna ska kunna ta ställnining.

Det var rent uselt första gången när SvDs liknande test gav så snurriga resultat. Det var i princip omöjligt att bli sosse. Och vad säger centerpartiet? När jag klickade igenom frågorna igen för att "kolla", klickade jag "Ingen åsikt". Då blev jag 100 procent Centerpartist. Elakt.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Albin Ring Broman sa...

Hej Peter,

Delar i viss mån dina synpunkter, även om jag anser att denna kompass har bättre snurr än SvD:s dito.

Däremot ställer jag mig frågande till ditt påstående att "ingen åsikt" ger 100 % C. Jag fick inte alls samma resultat: http://albinringbroman.blogspot.com/2010/06/en-partikompass-med-battre-snurr.html

Allt gott
Albin

Peter Andersson sa...

@Albin: För mig gav "ingen åsikt" resultatet centern, men det är väl skönt om det inte blir så för alla. Lite väl taskigt. Tekniskt borde man kunna hantera det och kanske bygga på med "demokratiskolning".

ex "FÖr dig lutar resultatet åt att rösta blankt / avstå.

blabla om demokratin. "Här kan du få veta mer"...osv

Anonym hade ett inlägg som inte har ett dyft med DN.s valtest att göra och som därtill är spam från SD-troll. Deras för dagen aktuella koppling är att likmaskar i vården är skäl för en röst på Åkessons främlingsfientliga parti. Man mår lite illa av den argumentationen.

/pa

Anonym sa...

För mig är det inte konstigt att det som du säger är "omöjligt att bli sosse". Det är mer ett uttryck för S marginaliserade och förtunnade politik i SVMP samarbetet än en testteknisk fråga.

Jan-Olof Flink sa...

Bara ännu ett löjligt test som inte har något med partiernas politik att göra.

Som vanligt finns inte ens PP med på kartan. Grattis till DN för att ha gått i samma fälla som övriga tidningar.

Mvh

/J-O