onsdag 23 juni 2010

Riktig jobbpolitik om rätten till heltid

Det verkar finnas ett par alternativ inför valet när det handlar om en politik för rättten till jobb. Dels en nu beprövad borgerlig sådan. Teorin är att om skatterna sänks och ersättningar vid sjukdom och arbetslöshet är låga så får människor "drivkrafter" att arbeta. Det sistnämnda kan och har inneburit att sjuka som borde vara hemma och krya på sig tvingas söka jobb. Den första delen av teorins samband med "jobbskapande" kan väl också diskuteras. Var det verkligen så att det före jobbskatteavdragens tid fanns en bestämd relation mellan jobb och skatt? Fanns det alltså ett samband: "ju högre lön och skatt, desto kortare arbetstid". Tillåt mig betvivla. Och även om Svenskt näringsliv kanske har andra syften med sitt rapport så tycker jag mig hitta bevis för min hypotes. En slutsats som möjligen kan spegla behovet av "drivkrafter".

Det
finns det motsatta i Sverige. Människor med ganska låga inkomster, ofta kvinnor i vården. Väldigt många av dem vill arbeta heltid. Det brukar också vara grupper vars arbete behövs. Men i stället för att öka arbetstiden för enskilda har kommuner och landsting under lång tid låst fast sig i system med timanställningar, deltider och liknande. 65.000 kommunalare är deltidsarbetslösa. Om rätten att arbeta, skriver socialdemokraterna i Stockholmsregionen i dag. Jag tycker att det har en positivare ingång som jobbpolitik beskrivet.

Vallöftet blir att där (S) kan påverka politiken kommer rätten till heltid att finnas efter valet. Samtidigt är det en utmaning till moderaterna:

Nu frågar vi er moderater i Stockholms läns kommuner och landsting: Hur kommer ni göra efter valet? Kommer ni anta vår utmaning och erbjuda alla deltidsanställda rätt till heltid i de kommuner där ni vinner valet?
För (S) i länet är det väl bara att invänta svaren. Men jag är säker på att det kommer en rad svar från alliansbloggare långt före de breven har nått fram.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant  Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Claes Nordmark sa...

Mycket bra skrivet Peter, och bra vallöfte om rätt till heltid!

Raymond Svensson sa...

Till skillnad från (S)-skribenterna på Brännpunkt resonerar Robert Noord, S-ledaren i Haninge klokt. Det tillstår jag också på min blogg http://raymondihaninge.blogspot.com/2010/06/valflask-med-heltid-eller.html