tisdag 15 juni 2010

Reinfeldt - en trevlig prick med en tokig politik

Ser att dagens medier lägger tonvikt på en ny förtroendemätning. För min personliga del betyder de mätningarna väldigt lite. Eller ingenting. Och precis som väljarna i stort gör när de väl står bakom skärmen ser jag politiken, vägvalet för Sverige, som det viktiga vid mitt (helt offentliga) val av parti. De frågor som är viktigast väger tyngre. För väljarna i stor är jobbfrågan en sådan.

Visst kan jag tycka att Reinfeldt är en trevlig prick. Men vare sig det eller "snälla ögon" på statsmnistern gör  hans moderata politik bättre. Det stora problemet är i det valet det som kallats "de nya moderaterna", en medveten retorisk förändring för att bli mer lockande, samtidigt som värderingar och politik är densamma som alltid. Jag har följt Reinfeldts förändringsarbete ganska länge och ofta uttryckt beröm över den målmedvetenhet men också ärlighet som han har ställt den på. Tydlighet i att hans parti inte bytt politik utan lagt om retoriken för att svenska väljare inte gillar de "gamla" moderaterna utan är mer "sossiga". Ärlighet i att det mer handlar om tidsperspektiv än förflyttning på höger-vänsterskalan.

Där ligger ett stort problem. Man utgår ofta från att förtroendet grundas på handling eller på sakligt innehåll i en politisk färdriktning. I Reinfeldts fall innebär det att en försvinnande liten del av svenska väljare stödjer Reinfeldts långsiktiga mål och omvänt sluter upp ganska mastondont bakom Mona Sahlins. Ändå ser det ut som det gör i dessa mätningar. Förklaringen ligger inte i ett starkare stöd för den moderata samhällsmodellen utan i att en bild har satts av Reinfeldt som mer "riktig" sosse än sossar som är i det närmaste helt ogranskat i det som nått ut till väljarnas berömda köksbord.

Jag har ett problem när jag skriver om detta. Det är i det närmaste totalrensat på nätet med de tal och uttalanden som Reinfeldt har gjort under förnyelseprocessen. Jag tror inte det är en tillfällighet.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

Britta Sethson sa...

Ja det är tydligt att de tillämpar den brända jordens taktik.

Som väl är så finns det folk som laddar ner deras tidigare uttalanden och påståenden. Själv har jag deras förra valmanifest i säkert förvar på hårddisken.

Jonny sa...

"totalrensat på nätet "
"den brända jordens taktik"

Är ni vuxna eller barnrumpor ?

Väljare sa...

Vad jonny är är det ingen tvekan om.

Ceasar Andersson sa...

Hej Peter,

Jag har röstat på Moderaterna i 20 år men kommer nu att lämna det partiet. Anledningen till detta är den förljugenhet som jag anser råda inom asyl&invandringspolitiken.

Nu har vi en Moderat ledd regering men Generaldirektören är Socialdemokrat. Kan du ge din reflektion på vad Socialdemokraterna tycker om detta?

Merit Wager, tidigare Medborgarnas flyktingombudsman. Hos henne komme handläggare på Migrationsverket till tals:

"Migga"

"Jag har träffat ett antal personer som kommit hit som anhöriga och gäststuderande som kommit till Sverige med pass. Många av dessa personer dyker sedan upp som asylsökande, nu utan pass och med en falsk identitet och en uppdiktad berättelse om förföljelser med mera.

Som inte har inträffat eftersom personen i fråga har bott i Sverige i flera år, med tillstånd från Besök och Bosättning. Man träffar dem då och då, p.g.a. anonyma tips eller egna misstankar, men mörkertalet måste vara stort. Och ännu större blir det när ”kortare väntan” förbjuder oss att utreda ordentligt och gå på djupet i varje ärende.



Syskongifte är vanligt och man behöver ju bara låtsas vara gift i två år. Sedan får man PUT och då kan man ”skilja sig” och ”råka träffa” sin riktiga make eller maka på Internet eller genom besök i hemlandet.

Om lurendrejaren är en kvinna så har hon redan sina barn här, de har också fått tillstånd när mamman gifte sig med sin bror. Men om lurendejaren är en man så får han säkert ta hit sina barn som varande barn till den nya kvinnan som han träffat efter den så uppslitande separationen från sin egen syster.


Om bara några dagar blir GD:s vision verklighet: Om en asylsökande fått barn med en person som är bosatt här så får han eller hon PUT direkt.

Detta helt oavsett om personen i fråga har styrkt sin identitet, antar jag eftersom styrkt identitet inte är krav för PUT. Och inte heller görs det något DNA-test utan det räcker att de nyblivna föräldrarna intygar för familjerätten att barnet är deras gemensamma och att de visar att de har gemensam vårdnad av barnet. När PUT sedan har har beviljats så kan vem som helst av dem ångra sig och komma på följande:



”Det är sant att jag minsann hade sex med någon annan också, men jag hade glömt det och när jag ansökte om tillstånd/när jag intygade att en asylsökande var far till mitt mitt barn eller att personen i Sverige var far till mitt barn så handlade jag i god tro”.


Inte återkallas PUT då. som det borde! Och aldrig om barnet är svensk medborgare. Då kan PUT-personen ta hit sin riktiga familj och alla är lyckliga i all evighet.

Detta är vad GD:s Vision innebär: att få hit smarta tricksare med med familjer som kommer efter två år; familjer och ”ensamkommande barn” som saknar asylskäl och som ljuger om sin identitet, samtidigt som man utvisar människor som visar vilka de är och som talar sanning men vilkas asylskäl inte är tillräckliga. Afghanistan är ju en fungerande demokrati, åtminstone i Kabul. Irak likaså. Liksom nästan alla andra länder. Förutom Somalia och Eritrea. I fall man bara säger sig komma därifrån får man PUT direkt och det spelar ingen roll om man kan språket eller inte.


Merits kommentar:

Återigen berättelser som regering, riksdag, gammelmedier, myndigheter, organisationer bryr sig om eftersom man i Sverige inte bryr sig om att lögnare, lurendrejare, utnyttjare och terrorister flyttar till Sverige i falska identiteter, med andras barn, gifta med syskon etc – kort sagt med varenda uppgift helt felaktig, för livstids försörjning på grundval av stora lögner.

Migrationsverkets generaldirektör har i åratal tillåtits ha verket som en lekstuga och genomfört ”visioner” som är skadliga för landet både nu och i framtiden. Och det finns ingen som vill stoppa galenskaperna. Ingen."

Vad är din kommentar till denna och otaliga andra vittnesbördor om förljugenheten mot det svenska folket?

mvh Ceasar