måndag 14 juni 2010

Medier som del av en politisk kampanjstab?

Under dagen har bloggar och andra debatterat Aftonbladets nyhet: "Svenska dagbladet har tagit order av regeringen att attackera Maria Wetterstrand". Jag noterar det där ordet "Krossa" som tenderar att dyka upp i kvällstidningarna. Så skulle, enligt Expressen, också Maria krossa sossar. Så säljer man lösnummer.

Visst kan man bli förbannad. Men det har hänt förr att politiska ledarskribenter har träffat partiledningar. Också inför val. Och också i relationer S-regering och "A-pressen". Men visst borde olika aktörer som vill värna en oberoende press och fri debatt ta upp sånt här. Och är det som uttrycks ren "ordergivning" får väl de pressetiska debattörerna förlänga sammanträdet lite.

Det
finns sannerligen behov av att medier granskar politiker. Där är jag inte på något sätt kritisk. Däremot borde det vara förnedrande för det journalistiska yrket att så totalt avstå från kritik mot "de egnas" politik. Även om jag i morse gav välförtjänt beröm till SvD-ledaren för en artikel kritisk mot Reinfeldt och positiv mot Sahlin borde mycket mer göras. Valets viktigaste fråga är jobben. I dagsläget lägger medierna, också dess ledarredaktioner, uselt lite tid till att granska resultatet av jobbpolitiken. Jag skrev i går om Carl Bildt och Lundin Oil. Att medier och alliansbloggare passar i den frågan är mer uppseendeväckande än dagens "nyhet".

Johan Ulvenlöv tar ett annat perspektiv. Han pekar på de många kommentarer som riktats mot S-bloggare i nätverket NetRoots. Vi - även jag - skulle enligt de vilsna teorierna ta "order" från Sveavägen 68 om vad som ska skrivas på exempelvis denna blogg. Vilset, snurrigt och en alltför stor överskattning av den där adressens betydelse och makt. Om än kanske önsketänkande från någon så är det kort och gott svammel. Däremot tenderar mina åsikter att ganska ofta stämma överens med politik som produceras av Socialdemokraterna.

Visst, ilsken om man  säger sig vilka"krossa" Maria Wetterstrand, blir jag. Men småler samtidigt när begreppet "partimegafon" får en ny och större dimension.

Läs mer:
- Stig-Björn Ljunggren skriver om "avslöjandet".
- DN om Reinfeldts kommentar
- Alliansfritt bloggar om detta, liksom Greenjessica.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Micke sa...

Låt de angripa mp. Kom ihåg vad som hände med fp när (s) angrep dem under valet 2002 (Leijonborg-effekten). Jag tror att det kan gå på samma sätt nu: Att uppmärksamheten bara gynnar mp. Däremot kan en sådan ensidig mp-uppmärksamhet göra att Sahlin hamnar i medieskugga.