fredag 25 juni 2010

En midsommarhälsning till er alla!

foto: SvD/ Peter Hanneberg

Grannarna under mig, med besök av den manliga gästen vars bashesa röst med västgöts dialekt ibland ekar mellan husväggarna, har börjat festa. Ju mer fest, ju mer sprit, desto mer hes sång, desto högre volym. Jag flyr bort till ett lugnare firande. Tyvärr är det här en högtid och fest då alltför många önskar att de var någon annan stans. Mina tankar går inte minst till de barn och de många kvinnor som idag får ett tragiskt och hårt bevis på talesättet stämmer: "Där spriten går in går vettet ur".

Nu tar Sverige en välhehövlig vila, undantaget de som jobbar med sådant som behövs också den här dagen. Vårdens kvinnor och ibland män, poliserna som tvingas hålla ordning på fler av samma kaliber som grannen under. Det politiska Sverige har redan stängt, inklusive stora delar av bloggosfären.

Carl Bildt har tagit en välbehövlig "time out". "En liten...skulle man kunna säga", skriver han på bloggen. Vet inte, men jag tror att väldigt få skulle klara sig undan en - om inte inblandning i så ändå beröring med en påbörjat rättslig process- om Lundin Oils förehavanden i Sudan. Carl Bildt betonar i Rapport att han minsann inte alls är inblandad i någon rättsprocess. Bildt menar att det finns ett material som , underförstått, visar oskuld. Han har tidigare bloggat om vart det materialet finns: på Lundin Oils hemsida. Därför finns inte heller någon som helst anledning till en riktig time-out, menar han. Inte ens när moderata etiska regler högläses för honom. Johan Westerholm har i en postning en genomgång som ställer många frågor och borde ge fler svar framöver. Efter midsommar. Jag ser föresten att statsminister Reinfeldt inte heller den här gången svarar på känsliga frågor i riksdagen. Svaret på Lundin Oil-frågan från Peter Hultqvist är "delegerad..."

Turerna kring Bildt har också gett exempel på att bloggosfären visst kan ha betydelse. Rapportinslaget ovan citerar bloggar som S-buzz och Röda Berget. Ambitiösa bloggare som gräver fram material som ledande nyhetsredaktioner ser som användbara. Såna exempel borde glädja oss alla som plitar med våra inlägg dagligen. Vi förändrar kanske inte världen men har ändå en viktig uppgift. Om detta och annat handlar det seminarium i Almedalen som jag ska delta i. Ser föresten den nya sammanställningen på Knuff: (länge sen jag kommenterade) Det skiljer tre poäng mellan mig och Kent Persson på den här varianten!

Jag vill önska er alla en härlig midsommar..

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Eva Hillén Ahlström sa...

En riktigt fin, och lugn, midsommar till dig också.

/Eva

Mary X Jensen sa...

Mysig midsommar Peter, vi ses i Almedalen.

Anders Nilsson sa...

Glad midsommar även till dig Peter.