tisdag 8 juni 2010

Blogginlägg om kristdemokrater, miljö och en sång till Emma

Det här inlägget ska ses som...hämnd, replik eller vad du vill. Emma Henriksson är inte bara riksdagsledamot för kristdemokraterna utan också ledamot i fullmäktige i Huddinge. Jag har under kvällen förärats ett citat och är omåttligt stolt. Eftersom citatet lösryckt ur sitt sammanhang kan tolkas helt helt galet skriver jag ner en liten kommentar längre än Twitters fåtal tecken.

De sura röda, gubbarna är - du partivän som kanske läser detta -  inte DIG jag avser. Det handlar faktiskt om samma system för att följa upp miljömålen som också miljömålsrådet använder. Så här till exempel och illustrerar med målet "Begränsad klimatpåverkan":


Jag talade om sådana röda, sura gubbar. Bakgrunden var ett förslag om att ordna en klimatkampanj i Huddinge. Det ville inte Emmas parti och allians. "Vi gör redan allt", sa dom. Nu tog vi faktiskt lite Huddingeexempel också, för att visa att de röda, sura gubbarna kan bli gladare. Om man gör mer. I vårt miljöbokslut finns en likadan, sur, röd gubbe. Emma röstade för att behålla en fortsatt sur gubbe. Så enkelt är det.

I gengäld för tweetet jag fick av Emma återgälldar jag med att bota något av dåliga samveten. Dels för min slöhet att inte oftare lägga upp musikvideotips. Dels för att jag ofta sprider mitt countryälskande men är mycket snålare med annan musiksmak. Bjuder därför på en sång av Saxon, "Song for Emma". Den kan i och för sig verka sorglig..och det är den. Lyssna och försök tänka på kristdemokrater och riksdagsspärrar tex...Men framför allt är det just så: En sång till Emma...som tack för tweetet.

(ps: Saxon tillhör de få storheter jag har träffat personligen. Också på efterfest back stage med sångaren Peter "Biff Byford, tex. Saxon har nog haft få i publiken utstyrda i kostym och slips. Av olika skäl hade jag det när de spelade i Göteborg 1996...-97.. :-)



Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,