fredag 26 mars 2010

Solnas (M)aktmän leker med våra pengar

S-buzz har en postning med rubriken "Och vad händer egentligen i Solna". Johan tänker på det som Johanna Graf, oppositionsråd för (S) i Solna bloggar om idag. Det som avslöjades i Dagens Samhälle i veckan om en stadsdirektör som vid sidan av det vanliga bra betalda jobbet har haft "bisyssla". Ersättningen för bisysslan är, om jag minns rätt, lika hög som för moderat-Borgmästaren Lars-Erik Salminens kollegor inom polisen: 25.000 per månad. Och det verkar som det just är hans ansvarskonto som affären ska belasta. Johanna bloggar med några citat om varför:
Reportern: - I vilket sammahang fattade du det här beslutet?
KS-ordföranden Salminen: – Det var väl med styrelsen. Det spelar väl ingen roll!
Reportern: -"Du godkänner ett extraknäck för stadsdirektören men vet inte när eller med vem du avtalar?"
Salminen: – "Jag säger ju det: förmodligen var det med arenastyrelsen jag snackat."– "Det här har hänt och skett, och det kanske inte hanterades i vederbörlig ordning. Men har man tusen bollar i luften så. Jag är inte ofelbar."
Händelsen är nu anmält som mutbrott. Möjligen är det det. Kanske ska det också få politiska följder. Jag får ibland intryck av att de trots direktiv om slipslöshet ändå slipsbärande moderata männen klarar sig helskinnade från de flesta mediadrev när liknande affärer uppdagas. Som lyxhotellboende i Cannes, med samma moderata "Borgmästare" inblandad.

Calle Fridén bloggar också.
Kolla bloggar via NetRoots och Politometern
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,