torsdag 12 november 2009

Vellinge: reaktioner i bloggosfär och på Facebook

I skrivande stund har över 3.000 personer anmält sig som deltagare i den mailmanifestation som några upprörda har tagit initiativ till på Facebook. Gruppen växer minut för minut. Så många och fler än så visar sin ilska över Vellinges helt obegripliga nej till ett tillfälligt boende för 30 unga.

Men man visar också att man är rejält förbannade över de värderingar som tycks prägla Vellinge, både förr och nu. Vi var många som såg ortsbornas uttalanden vid ett möte om att barnen skulle få bo i kommunen. Och till och med på kommunens hemsida tog kommunens ledare ordet i någon slags varning för "denna strida ström av tonårspojkar från oroshärdar i Asien och Afrika"

Mer om detta berättar Maria Ferm i Expressen.

I bloggosfären har några inlägg verkat få händelserna i Vellinge till någon allmän politisk debatt mellan moderater och sossar. Det är ganska obegripligt. Hade en S-kommun gjort på samma sätt hade förstås samma reaktioner varit motiverade. Särskilda skäl kan förstås finnas, som att kommunen som Södertälje, Botkyrka och Huddinge (för att nämna tre i min närhet) har tagit ett stort ansvar tidigare. Men att i en välbärgad kommun som Vellinge som inte tagit ett dyft ansvar under åren köper inte jag bortförklaringarna.

Pers värld bloggar och visar mig till en chatt med Lars-Ingvar Ljungman.
Per A.: Vi i Vellinge har röstat på dig av bl.a. anledningen att vi vill bo tryggt med våra barn. Vi har flyttat från Malmö till Vellinge av den anledningen. Jag hoppas du inser detta och stoppar dessa nya s.k. barn, som i de flesta fall är unga män?

Lars-Ingvar Ljungman: Mitt ställningstagande tycker jag är mycket tydligt!
Essän vill precis som de moderata karamellerna diskutera allmänt om kommuner som tar eller inte tar emot. Dexion har ett av de mest obegripliga inläggen om att det här är en grej som S gör som en PR-kupp året före val, att vreden hos Vellinge firas på S-högkvarteret i Stockholm och dessutom får hon in en koppling till Jonas Morian. Samma tänk att de onda (S) ligger bakom "folks vrede" skriver också m-karamellerna om.

Mymlan
återkommer till tidigare "vädjan" om att vi måste kunna diskutera segregation och invandring i sak utan att döma ut varandra och hamna i "vi- och dom"-fällan. Hon hänvisar också till Elins tankeväckande inlägg . Mymlan i egenskap av Bloggvärldsbloggen skriver också. Farmorsbloggen funderar över varför det sorgerliga händer och tänker på egna barn och barnbarn. Hon skriver:
Jag känner 3 ensamkommande flyktingbarn- 3 bröder- som kom från Eritrea under inbördeskriget där. Alla är välanpassade medborgare idag, en med eget företag. Ingen av dem har eldat upp flyktingförläggningar eller stulit bilar. De bidrar till den svenska välfärden. Deras föräldrar offrade framtiden med sina barn för att rädda deras liv.
Mitt inlägg i morse får jag delvis återta, eftersom Tobias Billström under dagen har riktat befogad kritik mot Vellinge. Bra. Gunnar Axén bloggar med lista över kommuner som idag tar emot flyktingbarn. Bra. Och nämnsordföranden i Vellinge har fått 73 kommentarer på bloggen.

Andra som bloggar, bl.a Annarkia, Veronica Palm, Martin Moberg, Mitt i Steget, Maria Ferm,
Fler inlägg på NetRoots och Knuff.

Intressant?Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det handlar om långt fler kommuner än Vellinge. Då kommuner får statsbidrag för dylikt flyktingmottagande bör det inte finnas något ekonomiskt skäl. Något kan man alltid bjuda till för den goda sakens skull, om också det lilla. Jag har för min del ringa sympati för en svensketnisk monokultur, det leder mest bara till inskränkthet och stagnation.

-------------

VIKTIG UPPDATERING!

Hotet från Israel

- Peter Ingestad, Solna