måndag 23 november 2009

S valstrategi igen - i Aktuellts tolkning

Att Aktuellt har fällts av Granskningsnämnden var ett meddelande i dagens sändning. Nyheten före den skulle möjligen, till vissa delar, också platsa där. Det handlade om den valstrategi som jag tidigare bloggade om.

I påannons och i själva inslaget påstås nämligen att det inte är politiken som socialdemokratin ska vinna valet på. Den som har läst dokumentet kan på första raden, efter citatet av Mona Sahlin, konstatera det totalt motsatta. Det är budskapet som är det som driver allt. Utan politik och färdriktning, utan framtidsdrömmar och vilja att få bort brister i samhället spelar själva kampanjen ingen roll.

Jag har länge haft en viss oro av Obama. Visst. Även om jag som väldigt många andra inte fick möjlighet att vara där under kampanjen så inspirerades jag. Det var mycket: talen, retoriken, förmågan att sätta upp drömmarna som uppnåeliga men också den praktiska politiken. Sen var det nog ändå metoderna som fick det största genomslaget när de "studiebesökande" vände åter till Sverige.


Med Bosse Krogvig som valgeneral är jag oerhört lugn. En av världens mest erfarna kampanjgeneraler har en sansad och förnuftig syn på kampanjande. Och skulle Aktuellt vara intresserad tror jag att svaret "vad är viktigast" blir att socialdemokratin kan förmedla färdriktningen, drömmarna och sen illustrera det med konkreta förslag inom olika områden.

Det är först i nästa steg som Aktuellts repotage kommer in, när man hoppar på ledet efteråt. Inte allt till alla. Inte mest tid för samtal med säkra moderater. Inte den största kraften att prata med sossemedlemmar. Utan hitta de väljare som vill veta mer, som kräver svar, som upplever problem som de vill höra partiernas lösningar på. Till skillnad från det Aktuellt beskriver handlar detta i varje del om politik.

Att (S) verkligen hann först med tidigare hemliga strategier och tankar publicerade på nätet, är jag mycket stolt över. Och basen är det framtidspolitik som jobbkongressen lade fast. Mycket läsvärd, viktig och röstattraktiv politik.

(i det tidigare inlägget beskrev jag "Hemliga" valstrategier förr. Kan avslöja att de också var försedda med röd stämpel om detta..på gult papper)

Fler som bloggar:
- Rasmus Lenefors: "Mot 40 procent".
- Roger Jönsson; "Det gäller inte att vara rätt för att vinna nya anhängare".
- Kent Persson: "Bloggarna öppnar partipolitiken mer.
- Johanna Melén: "S valstrategi blir offentlig"
- Krassman: "Så vinner vi valet".
- Karin Bergh: "Vi ska vinna barnfamiljer"
- Fredrik Axelsson som inte är imponerad...
- Fredrik Pettersson,
- S-buzz,

Mer hos Socialdemokraterna.
Alliansen tänker samordna.

Fler progressiva bloggare på NetRoots.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,