lördag 21 november 2009

Reinfeldt och klimatpolitik ingen självklar kombination















En ny
viktig blogg om klimatet har lanserats, berättar S-buzz. Anders Ygeman, (S), bloggar från Köpenhamn. Och jag ser att statsministern hyllar det EU:s ledarskap i klimatpolitiken. Det vill säga hyllar sig själv. Jag tror att inlägget i sig är planerat från början, som en avrundning av SvD:s debattartikelserie inför Köpenhamn. Däremot tror jag inte att Reinfeldts innehåll var särskilt önskat.
Som Mats Engström beskriver och som jag själv bloggade om, har de rödvita kört över Sverige och Reinfeldt.

Som mänsklig varelse måste man bara hoppas att Reinfeldt hade lyckats med att få till ett skarpt avtal i Köpenhamn. Oavsett vem som "roddar" fram världens ledare till ett sådant. Det handlar om överlevnad för oss alla.

Jag kan ändå inte få bort det som kan kallas "historia" men bara är ett par år bakåt. I valet 2006 var Reinfeldts besked till väljarna att (m) inte hade några större miljöpolitiska ambitioner. Som nyvald statsminister "vaknade" Reinfeldt: "Man har sagt mig att klimatet är hotat". Reaktion i mars 2007.

Reinfeldt gör med dagens artikel helt klart något som bara är ett försök att rädda en misslyckandestämpel på ledarskapet i klimatfrågan. Att han samtidigt leder en regering som förvägrar oppositionen att delta med fler kompetenta företrädare, som Maria Wetterstrand, stärker min bild av att det handlar om den egna bilden som inte kan riskeras. Den som framöver följer klimatkonferensen på Anders Ygemans särskilda blogg kommer garanterat att få många inblickar i detta.

NetRoots:
Fler rödgröna kliamtförslag.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte klimatförändringar som hotar världen just nu, utan överenskommelser om verknings- och meningslösa klimatåtgärder.

Anonym sa...

Har du möjligen hört tatas om ClimateGate? Googla det!