torsdag 26 november 2009

Göran Hägglund har mött verklighetens folk

Göran Hägglunds mål: Sätila, Marks kommun. 33.ooo invånare. Här har åttio personer valt att stanna hemma med vårdnadsbidrag, max 3  000 kronor i månaden. Det är lika många som i Huddinge, en tre gånger så stor kommun.

Det var ett ganska kritiskt inlägg jag skrev efter att ha läst Göran Hägglunds debattartikel. I en stor, svensk kvällstidning fick han utrymme att berätta att han skulle träffa så kallat vanligt folk. På Tomas Gustafsons blogg ser jag att detta "under" nu har inträffat. Händelsen har också noterats av Alliansfritt Sverige.

Platsen var Sätila. Familj: Maria och Erik Gottfridsson. Barn: 4 st. Sysselsättning: som Hallands nyheter berättar: " Maria Gottfridsson är mamma till fyra barn och har varit hemma i elva år medan maken Erik arbetar

Resultat: främst reaktioner på vårdnadsbidraget: "
Partiledaren hävdade att han tog intryck av vad familjen Gottfridsson förmedlade. Bland annat lovade han att arbeta för att bidraget ska bli högre.
Jag vet inte om Hägglunds sakkunniga strävade efter att hitta det där verklighetsexemplet om hur vårdnadsbidraget slår. Men som Radio Sjuhärad kunde berätta i januari tas vårdnadsbidraget till 90 procent ut av kvinnor. En utmärkt illustration av dess effekter.

Undrar om Marks kommun får samma resultat som vi fått här i Huddinge: när förskolorna byggs ut och kan ta emot fler barn så flyr (mammorna) spisen och vill ha plats i förskolan. Och som ett tillägg: läste just Karins inlägg om kärlek till barn. Ibland får man intryck av att partiet för "verklighetens folk" vägrar erkänna att det är en självklarhet också för förvärvsarbetande föräldrar. Också mammor!

Min namne Peter (Soilander) kommenterar mitt tidigare inlägg och verkar besviken över bloggkommentarer. Han menar t.ex. att jag "trivialiserar" sin partiledares utspel. Då har jag varit otydlig. Det är bra att politiker rör sig i verkligheten, även om man ska minnas att 95 procent av alla förtroendevalda själva är en del av denna "verklighet", dvs med vanliga jobb utanför politiken. Det är bra att Göran Hägglund också prövar "hemma hos"-träffar, precis som Mona Sahlin och Thomas Östros gjort för länge sen. Utan att skryta om det på Aftonbladets debattsida.

Jag kan nu när jag ser artiklarna från besöken tycka att det är alltför tydligt vilken bild som Hägglund och staben har velat sätta av besöken. Att åka runt till "levande illustrationer av ett efterlängtat vårdnadsbidrag". I mitt inlägg hade jag en del alternativa tips som jag Hägglund kanske tar med sig framöver. Till Trollhättan exempelvis.

Kan inte låta bli att också nämna Anna Trobergs inlägg. Även om jag å yrkets vägnar inte delar Annas ganska dystra bild dörrknackning utan i stället hyllar det, så har hon oerhört många poänger och välberättigade sparkar på lite föråldrade arbetssätt i de äldre partierna.
inte är det speciellt djärvt att som modern politiker ignorera den gemensamma kommunikationsplattform som nätet erbjuder och istället välja att försöka sälja in gammal dörrknackarförsäljning som om den vore ett nytt politiskt grepp. Det är … lite femtiotal, lite rart retro … och lika mycket yta och brist på djup som en brylkrämsreklam från 1952.
Piratpartiet nådde ett rasande bra valresultat där kommunikationen på nätet var hjärtat.
Vi andra lär oss och blir förhoppningsvis allt bättre. Johan Ulvenlövs beskrivning av utvecklingen av Netroots sedan 2006 ger hopp inför framtiden. Möjligen samtidigt som man erkänner att det i partiets led finns dem som har en lång väg kvar innan man på allvar och helhjärtat erkänner nätet som en självklar plats för kommunikation med de väljare man gärna vill ha stöd av.

Och Kd och Hägglund har i alla fall en "verklighetens folk"-grupp på Facebook. '

Intressant
? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,