söndag 11 oktober 2009

"Verklighetens folk" lämnade...Halva väljarkåren till de rödgröna

Om det är en "bloggfri" helg för många vet jag inte. Om samma behov av stillhet av drabbat de inrikesjournalister som i vanliga fall är snabba med kommentarer om det politiska läget vet jag inte heller. Jag kan förstås ha missat kommentarer. Men visst har gårdagens Demoskop som Expressen publicerade passerat väldigt tyst?

Jag skrev ett inlägg direkt när jag såg hos andra bloggare att den fanns. Expressen publicerade mätningen ganska sent, efter min "postning", så jag såg inte resultatet per parti. Men det är intressant.

S ligger över valresultatet -06: 35,5. Kd åker ut ur riksdagen, vilket förstås är ett grundskott i hela Alliansbygget. Sd kommer inte in i riksdagen vilket möjligen faktiskt är ett resultat av "kriget" om beskeden verkligen har getts om att inte på någotsätt samarbeta med partiet. (kanske min förhoppning..? )

De vänsterpartister som delar av borgerlig media vill skrämmas med går framåt, liksom Mp. Moderaterna tappar marginellt, centern klarar sig över fyraprocentspärren och ökar något. Kanske på det nedåtgående folkpartiets bekostnad.

50,7 procent för de rödgröna mot 44 för de blå.

Ett fåtal om detta, (se mitt tidigare inlägg med fler).
Jakop Dalunde, Kristian Krassman, Roger Jönsson, Peter Högberg,

Intressant?Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,