onsdag 7 oktober 2009

Regeringsskifte nr 1/09 - Alliansregeringens svaga övertag

Tidigare försök med bloggning efter eller under bokläsning har inte riktigt tagit fart. Problemet är väl att mitt läsande ofta kretsar kring andra slags pappersbuntar. Det litterära har får ligga till sig. Jag tänkte ändå med viss hastighet ta mig igenom en hyfsat modern bok: Henrik Oscarssons och Sören Holmbergs "Regeringsskifte". (undertitel "Väljarna och valet 2006". Men det förra sporrar mer!)

Idén till att läsa och reflektera på bloggen kom nästan direkt. Fastnade vid en sen länge självklar uppgift men ack så ofta vi glömmer. Det var ett svagt valresultat av alliansen. Ibland tror man att hela Sverige röstade fram de organge-färgade och Reinfeldt. Men läser och minns:
"Vinstmarginalen för alliansen (+2,1 procentenheter eller 119.000 väljare) måste rimligen betraktas som liten. Riksdagsvalet 2006 var ett jämnt val - det fjärde jämnaste sedan blockpolitiken...gjorde entré...under 1960.talet"
Jag jobbade i valet-06. Fanns ju till och med mitt inne i regeringskansliet. Men lyftes också ut därifrån efter valdagen. Så valet var definitivt intressant på många sätt.

Men ärligt talat: det som lockar mest med att läsa boken nu är att den väcker drömmar om framtiden. Bara titeln ger känslor av välbehag.

Intressant
? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,