onsdag 21 oktober 2009

Blåögd tro på väljares omdöme?

Idag kommer något av en replik mot mitt blogginlägg igår angående mediernas sätt att faktiskt ta SD-hotet på allvar. Roland Zuiderveld skriver på DN Debatt att den negativa bilden kan bli ett lyft för de främlingsfientliga. Han bygger analysen på erfarenheter från Nederländerna.

Att "ta debatten" sittandes tillsammans med Jimmie Åkesson i tv-studion har jag haft stora tveksamheter emot. Det känns som man gör SD-ledaren betydligt större och viktigare än vad som är rimligt. Däremot är min tro på väljarnas grundvärderingar positiv, något som gör det svårt att få stöd för den ovärdiga människosyn som SD står för.

Enligt den hypotesen skulle beskrivande artiklar om partiets "verkliga jag" vara viktiga underlag för väljarna att skicka Sd till den politiska bakgård de hör hemma, inte till riksdagen.

Roland Zuiderveld tycker i stället att medierna ska ändra strategi:
Den bör kanske inte ens handla om innehållet i Åkessons artikel, utan snarare om varifrån han ska ta pengarna till att finansiera de kraftigt höjda pensioner som partiet föreslår och hur han ska betala storsatsningarna på rättsväsendet
Kanske. Men den känns som att det upplägget ger SD exakt samma "status" i politiken som andra demokratiska partier. I sak har han förstås rätt i den meningen att SD:s trovärdighet garanterat kommer att försvagas eftersom partiets teorier och samhällsanalys är fullständigt förvridna. Möjligen finns risker med det "martyrskap" som SD kanske strävar efter.

Att SD:s identitet blir tydlig för väljarna är nog viktigt. Men det gäller att inte fastna där utan ta nästa steg. Hur ser framtidsdrömmarna ut? Hur ser politiken mot arbetslösheten ut? Vad skiljer det rödgröna från det blå alternativet? Om detta måste huvuddebatten inför valet nästa år handla.

PS: SvD:s Per Gudmundson tar över Dick Erixons spår för att få till en koppling S och Sd genom lokala "exempel" man har rotat fram. En trist sak där samma koppling Sd och allians går att finna i andra kommuner för den som gillar de debatterna. Jag tycker det är trist.


Mer läsvärt:
- SD har stulit Sverige. (DN)

Bloggar:
- 66 bloggar på Knuff om detta.
- Progressiva bloggar på NetRoots.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Förlåt Peter men ska vi då bemöta dem med allt annat än såsom de väljer att svansa fram till oss, allmänheten. Sanning och förnuft.

Stefan sa...

Angående s och sd i Trelleborg. vad jag vet brukar aldrig Reinfeldt & co ta upp SD ur ett rent maktstrategiskt perspektiv, utan lämna det till väljarna och valdagen 2010. Men det gör ju ni sossar ständigt och jämt, inte minst er partiledare. Sitter och spekulerar utifrån olika opinionsmätningar vem som ska samarbeta med vem osv. Du har ju själv gjort det på bloggen.

Om nu s är det parti som lägger ner energi på att försöka få upp sd ur ett maktstrategiskt perspektiv och utnyttja det som ett slagträ i valet, så är det väl ni som får stå vid skampålen om ni inte lever som ni lär med "aldrig, aldrig, någonsin" osv. Alliansen kommer billigare undan därför att dom inte försöker utnyttja sd som val-argument på samma sätt. Det är väl inte så svårt att fatta?

Anonym sa...

S är ett lagligt parti.
Att man inte gillar deras
är en sak.
Men att särbehdla dom mot
andra partier är fel och
odemokratiskt.
Dessutom vinner dom på det.
Ta debatten!

Att just S bloggare mfl går
ut så starkt mot SD beror ju
på att det är era väljare som
är den stora rekryteringsbasen
för SD.

Det är i byggbodar och fikarum
som snacket går.

Det inser man också på S HK.

Anonym sa...

John Apse har rätt. Jag och mina pensionärskompisar var tidigare S men vi har gått över till Sd, för man vill tiga om den havererade interationspolitiken.

Anonym sa...

Till anonym 15:06

Mediabilden av integrationen är missvisande. Rosengård är inget krigsområde, men ibland ett tacksamt objekt för att öka kvällspressens lösnummerförsäljning. Ju mer skadegörare blir uppmärksammade i media ju mer spännande. Att orsaka tidningsrubriker är status för dessa ungdomar. I Stockholm har media tigit ihjäl liknande händelser vilket gjort att de inte har fortsatt. Eftersom du är pensionär vill jag tillägga att utan den stora mängd invandrare som finns i arbetslivet skulle din pension sjunka ännu mer nästa år vilket kommer att ske p.g.a. alliansens politik.

Skratteliskratt sa...

God dagens.

På skratteliskratt.blogg.se har jag nu startat en blogg där jag varje dag skriver in roliga historier/skämt.

Jag har läst igenom bloggar nu rätt så länge och märkt att man kan behöva ett par skatt då och då.

Skratt förlänger och förenklar livet!

Skratt är viktigt för både dig och nu.
Sprid nu budskapet och adda mig gärna via bloglovin.
Så du kan få dagens skatt direkt ;)

(Samtidigt så ber jag om ursäkt för din tid jag tagit ifall du inte gillar humor och skratt och jag kommer inte kontakta dig igen)
///
Skratteliskratt.blogg.se

Peter Andersson sa...

Stefan. Vad S-företrädare har gjort länge (också jag) är att få ett "ja" eller "nej" från reinfeldt. Inget mer än så. Idag har det ju visat sig varför, dvs han och alliansen säger att det inte finns någon anledning att "frivilligt avgå".

Till det en orimligt inbjudan till Mp om samarbete. Visst är det maktfråga om det handlar om politik. Den som inte inser det får gärna låna mina platser i opposition ett tag. Politik handlar ju om att den som av väljarna får den politiska makten KAN förändra.

John: jag kan något så när hur väljarströmmarna går. Den som läst Åkessons artikel i Aftonbladet behöver inga pilar och siffror över det för att "gå ut starkt". För min egen del är det ett sätt att se på andra människor som jag bara mår illa av när jag hör.

Anonym, sist. Tack för synpunkterna. Har bott några år i flemingsberg. Där var det tv-team varje gång man skulle göra något "skit" om förorten oavsett verkligheten... *suck

/p