fredag 28 augusti 2009

Infektionsläkare såg influensan på riktigt: Ändrar tveksamhet till vaccinations-JA

Läser i SvD att infektionsläkaren Sven Britton nu ändrar sin tidigare tveksamma inställning till massvaccinering. Skälet: Han har själv under veckan varit behandlingsansvarig läkare för en influensasjuk man.
Min tidigare reserverade hållning till allmän vaccinering mot den nya influensan har genom denna erfarenhet fått en rejäl törn.
Att se en ståtlig, tidigare frisk man så snabbt ansättas av svår lufthunger som inte ett stort sjukhus intensivvårdsresurser kan rå på är omstörtande även för en person med 45 års erfarenhet från klinisk sjukvård

Brittons ändring och att han går ut med det är en viktig signal till svenska folket. Man ska vara ohyggligt varsam med de signaler man sänder, får väl vara lärdomen.

- Eget inlägg om influensan.
- DN om influensan och kollektivtrafiken

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag såg något roligt på Rapport häromdagen. De frågade människor om de skulle vaccinera sig mot svininfluensan och fick lite olika svar. En fråga till en som svarade ja var "varför då"? Som om inte det självklara svaret var "för att jag inte vill bli sjuk!".

Sven Britton har kritiserat den samhällsekonomiska argumentationen för vaccineringen. Jag tycker att de ekonomiska konsekvenserna är relevanta som argument för varför vaccinet bör vara gratis. Däremot fungerar inte sådana argument för att övertyga folk att vaccinera sig. Inte heller solidaritetsargument - "du kan bli sjuk och smitta andra" - tror jag på.

Nej, det som fungerar är nog att ställa frågan "Vill du bli sjuk, i värsta fall allvarligt, eller vill inte det?" För det är ju trots allt det vaccinering handlar om.


Mats

Peter Andersson sa...

Mats.Håller helt med dig. Ett pandemihot är ju i högsta grad ett sammansatt hot, mot både enskildas hälsa o till och med liv, mot samhällsfunktioner som vård, rättsväsende, kollektivtrafik, kommersiell service...osv.

Jag är fullständigt FÖR debatter om allt. Däremot blir jag lite betänksam när ganska många "tycker till rent allmänt". Egentligen ska inte en infektionsdoktor behöva skriva på svenska dagbladet för att återta ett uttalande. Bra att han gör det ..men....

Jag beredd att försvara både vaccininköp och ev "vaccin kommer efter stora influenstoppen" enbart om ett faktiskt hot mot 2-3000 liv och kanske 25.000 personer på sjukhus bara i vårt län. Utöver vetskapaen att WHO och Socialstyrelsen rekommenterar det.

Vi vet av annan medicinsk behandling att ekonomin kan få människor att avstå från det de behöver. SÅ ska det inte behöva vara här

/P