lördag 22 augusti 2009

"Att blogga är att länka"

En av mina favoritbloggar, Karins värld, skrev i förrgår om bloggande med fokus på hur vi länkar till varandra. Eller i många fall, inte länkar. Någon kanske skulle översätta det till "hur vi egentligen inte bryr oss särskilt mycket om vad andra skriver." Rätt eller fel?

Jag tycker att länkar till andra bloggar är ursmart, hövligt, viktigt och en del av det bloggande är. Alla kan bli bättre, också jag. Det är också en "win-win"-grej. Om jag skriver ett inlägg om politik och replikerar så har läsaren möjlighet att få båda perspektiven. Demokratiskt! Dialog.

Med det här inlägget vill jag verkligen inte "klaga" på bloggkamrater. Se det som tips och några tankar från en som kanske till och med lägger ner alldeles för mycket tid på att skriva. Min grundtanke är också att det är som bloggare jag ger "råd". Men visst: det finns också för den som brinner för att skriva om "sossepolitik" också en poäng om man ser det så.

En sak är viktig: var och en bestämmer förstås själv ambitionsnivån. Många som skriver politik gör det för att de vill debattera och tycka till. Alla vill inte låta bloggandet ta för mycket tid. Man får respektera det. Jag respekterar det. Som sagt: se detta som tips och reflektioner.

Karin gjorde sitt inlägg med funderingar om det skiljer mellan män och kvinnor. Varför ser det ut som om män länkar till män? Igår återkom Karin också med det första av länktips till kvinnliga bloggare: Networking.

Det här
med att länka har diskuterats mycket. Och visst är det en del i bloggandet. Läs till exempel Bloggvärldsbloggens / Mymlans tips om detta.

Kulturbloggens Rosemarie Södergren har gått längre en de flesta i ambitioner att ge tips. Hon har skrivit en hel bok om bloggande, från grunden. Ett av kapitlen slår till och med fast:
Att blogga är att länka".
Olle Lidbom, Vassa Eggen, ger bloggtips hos Daniel Kjellsson. Att ha utlänkar med är ett av signumen för en bra blogg, menar han.

En annan blogg, Bloggtidningen, skriver om att länka genom att citera Svensson (som skriver här )
Genom att länka till andra så sprider han dels sitt eget budskap och dels så utökas det han skriver om med andras tankar. Det är juste att vara generös med länkar till andra menar Svensson. Det håller vi verkligen med om här på Bloggtidningen för det är ett sätt att vidga och ge spridning till de bloggar som vill förmedla opinion och idéertill andra.

Ju fler som är med och diskuterar en fråga desto större utrymme får den. Det kan vara viktigt att få flera olika infallsvinklar.
Hur ser det ut då? Jag gjorde en enkel, helt ovetenskaplig undersökning. Jag har tittat på 122 blogginlägg på portalerna NetRoots och S-bloggar. (många förekommer på båda men då inte räknade här) Jag gjorde "titten" på listor över senaste postade inlägg vid två olika tillfällen. Ett par av inläggen handlar om samma blogg men i princip allt är olika bloggar.
- De 122 postningarna hade totalt 112 länkar till andra (vissa fall egen) blogg.
- Av dessa 122 var 89 inlägg helt utan länk till annan blogg.

- Kvar är 33 med länk. Av de hade 19 st. en enda länkning, ofta till eget annat inlägg.

- Tre bloggar hade tillsammans 44 av länkarna.
Det viktigaste resultatet är att min snabbkoll bekräftar liknande resultat i tidigare undersökningar. Här skriver Johan Ulvenlöv på S-buzz om en sammanställing från januari gjord av Anna-Carin Brockman. Jag har inte heller haft tid att ta med någon kontrollgrupp av "andra" bloggare som var tanken. Det kanske kommer...

Den strängaste uppfostrare av mig som ny bloggare var Björn Pedersen (Bloggen Bent) Efter viss bloggpaus och återstart kan jag intyga att hans inlägg då var berättigade. Jag var en dålig länkare och därmed en ganska dålig bloggare tycker jag nu. Björns inlägg i arkiv nu.
Visst är bloggande att skriva inlägg, ja. Att kommentera kommenterar, ja. Att kommentera hos andra bloggare, ja. Men också att länka mera.

Jag är fullständigt övertygad om att det handlar om brister i tips från andra än att just partivänner skulle vara snålare. Vi kan, som parti, bli oerhört mycket bättre på att tipsa varandra. Visst är bloggen, också min, en privat sfär som jag bestämmer själv över. Men att ta emot goda råd är aldrig fel.

Mer om att länka:
- Blogghavet
- Tommy K Johansson.
- Sjölander: "Vad svenska sossar och amerikanska republikaner kan lära"
- Sanna Rayman: "Två gratulationer är på sin plats"
- Fritt ur hjärtat: "Att bli en bättre bloggare"
- Egna tips om bloggande. här

Intressant
?Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , blo

6 kommentarer:

Britta Sethson sa...

jag håller helt med. för att få en levande debatt bland alla som sitter och skriver så är det där med länkande bra.

Jag hade inte en aning om hur jag skulle fixa det men i förrgår föll fjällen från mina ögon. Så nu har jag ingenting att skylla på.

Peter Andersson sa...

Britta: tack för snabb reaktion. Och det handlar nog om det där..som jag också "drabbades av". "TÄnkte inte på det. :-)

Michael Karnerfors sa...

Om jag länkar så gör jag det för att jag vill lägga en egen tanke till vad någon annan har sagt. Jag bloggar inte för att vara reklampelare åt andra. Om jag länkar till en ren åsiktspostning då är det för att kommentera, kritisera eller utöka resonemanget.

Det finns inget jag känner mer avsmak för än de som postar rena länk-postninagr. De vill säga bara länkar... inga egna tankar. Sådana "Tycker ja' me'"-postningar är så otroligt fattiga. Ok... de delar åsikt. So what? Har man då ingen egen tanke att uttrycka med detta?

/Micke

Unknown sa...

Du har förstås helt rätt, Peter. Själv har jag ju adresserat denna fråga några gånger genom åren och är lite undrande över att det just inom vårt parti verkar vara svårare att få folk att fatta/göra än det verkar vara inom andra.

Håller inte alls med Karnefors. Av och tll - inte ens särskilt ofta finner jag det helt befogat att bara upplysa mina läsare att någon anna skrivit något riktigt bra.

Karin Berg sa...

Ett bra inlägg. Och tack för att du gillar min blogg =) Jag har lärt mig att länka med åren. Gjorde det inte alls i början, utan det är faktiskt Johan som har lärt mig. Vi jobbar ju ihop. Och jag tycker att det är helt rätt att länka till inlägg man tycker är bra, fast man inte själv har skrivit något. Då hittar ju mina läsare andra bloggar/inlägg som jag själv tycker är intressanta, det som att tex ge ett boktips.Så jag håller inte alls med Karnefors i hans reflektion.

Fritt ur hjärtat sa...

Just när jag skriver inlägg om politik som andra redan reflekterat över försöker jag göra en liten lista med "andra som skriver om samma sak". Ett litet problem är kanske att det inte blir någon feedback. Jag vet inte om "mina" läsare faktiskt klickar dit och jag vet inte om de jag länkte till uppfattat att jag gö det. Fast det är ju inte väldigt mycket extraarbete så det är säkert värt de. Jag bloggar inte heller så mycket rikspolitik mest från hemmaplan då blir man ju ointessant.