onsdag 25 februari 2009

Låt oss slippa ett groteskt Sverige

Att vårdval Stockholm har slagit hårt mot boede i utsatta områden visas tydligt i en ny granskning av Socialdemokraterna i landstinget har gjort.Socialdemokraternas Dag Larsson säger i DN.
- Det ekonomiska systemet bakom Vårdval Stockholm har lett till groteska orättvisor
Jag ska med spänning läsa rapporten mer ingående. Min övertygelse är att de tidigare inlägg jag har haft om vårdvalet kommer att visa säg stämma ganska bra med den dystra verklighets- bild som granskningen avslöjar. DN berättar att rapporten lyfter fram Rinkeby som exempel:

Ett exempel som ges i rapporten är Rinkeby vårdcentral, som ligger i ett av länets mest utsatta områden. Där har intäkterna minskat med 32 procent, trots att patienterna är lika många som tidigare. Personalstyrkan har halverats och arbetsbelastningen bedöms ha ökat med 43 procent.
För en vecka sen beslutade riksdagen att vårdval ska kunna införas i alla landsting. Förvisso är jag nog inte så orolig att övriga landet kommer att kopiera Stockholms modell. Faktum är ju att Halland var före och de införde en mer sund variant än den mycket marknadsliberala modell man valde i huvudstadslandstinget. Den nu redovisade granskningen avskräcker.

Läs hela rapporten här.

Intressant
? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
.

1 kommentar:

Anonym sa...

Att Rinkeby halverade sin personal vissta jag redan för ungefär ett år sedan. En kollega berättade att hon grät när hon gick till jobbet när hon tänkte på hur det skulle bli för patienterna där.