söndag 22 februari 2009

Del 2: Du har mer att göra i Stockholmsvården, Filippa

Moderaterna får ett visst genomslag i dagens medier för den så kallade ändrade inriktningen i sjukvårdspolitiken som man i en artikel på Newmiss aviserade. DN och Svd har notiser i frågan och jag reagerade själv i ett inlägg. Socialdemokraterna Ylva Johansson uttalar:
– Inte ett enda lagförslag inom sjukvårdsområdet har tidigare handlat om att garantera en likvärdig kvalitet
En av de moderata ledamöter i gruppen är Kent Persson,. I en kommentar ger han en ganska tydlig bild av strategin bakom "förnyelsen".
Ett ökat förtroende i sjukvårdsfrågorna för moderaterna kommer innebära att (m) på allvar kan ta upp kampen med (s) om vilket parti som kommer bli det stora dominerande partiet i svensk politik de närmsta åren
Christer Jonsson, landstingsråd för Centern i Kalmar, har en intressant kommentar.
Summa det moderata förslaget ser politiskt opportunistiskt vackert ut, men det är en politisk lösning som skapar mer problem än den löser. Tyvärr!
Min huvudinvändning mot Filippa Reinfeldt är att man i Stockholm redan har privatiserat så mycket att det "uppdraget" nu är genomfört. Därför kan man kosta på sig att ta andra steg. Men jag menar att man glömmer att ojämlikheten i vården inte bara finns mellan landsting utan i hög grad inom F.R:s eget landsting Stockholm. Här står moderaterna och allianskamraterna i landstingsledningen helt utan förslag.

Och vad kommer nu att hända? Den som jämför vården på ex vårdguiden vet att bland de vårdcentraler som får bäst omdöme finns också landstingsdrivna. Om det nu är som Filippa Reinfeldt säger borde väl dessa väl fungerande vårdcentraler inte tvångsförsäljas utan i stället värnas? Om det ligger något seriöst i Filippa Reinfeldts nya inriktning så kommer hon kanske nästa hälso- och sjukvårdsnämnd att för första gången lägga program för hur den kvarvarande egna landstingsdrivna vården ska förbättras? Ok, jag tror det först när jag får se handlingarna med sådana förslag. Men ärligt talat: jag betvivlar att något sådant trillar ner i min brevlåda.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


Välkommen till Facebook-gruppen "Vårddialogen" och fortsätt debatten.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Apropå alla debatter om felbehandlingar och slarv inom vården.
Vi som jobbar inom vården har länge haft problem med patienter, som av ett eller annat skäl (svår skada, medvetslös) inte själva kunnat informera oss om sin medicinska bakgrundshistoria.
Detta medför alltid en risk vid medicinska behandlings insatser.
Det finns dock effektiva metoder att förhindra detta genom att fler skaffar sig medicinska ID-kort av Life Care Card typ kopplade till sin vanliga ID handling. Dessa medicinska ID kort är en billig försäkring (100:-) mot felmedicinering och ev felbehandlingar inom vården.

Docent i medicin

B. Bengtsson

Anonym sa...

Att citera mig lösryckt ger ju inte rätt bild av vad jag eller moderaterna tycker eller har för strategi.

Kopplat till det du citerat mig fotsätter jag med att konstatera att sossarna är rädda för att moderaterna ska bli mer trovädiga än (s) i sjukvårdspolitiken och att det är därför (s) nu återigen sprider en felaktig bild av moderaternas sjukvårdspolitik. Så gör även du.

I mitt inlägg på min blogg kan man ta del av hela mitt resonemang, välkomna dit. www.kentpersson.se

Peter Andersson sa...

B. Bengtsson. Tack för ditt inlägg. Viktigt att sånt genomförs och tar med mig din idé.

Kent: riktigt att jag hade ett citat som jag tycker är viktigt men länkade förstås till hela ditt inlägg.

Du får gärna återkomma när det gäller den andra delen av din kommentar: Dvs VAD är det för felaktigheter jag sprider? DU får gärna utveckla resonemanget

peter

Anonym sa...

Peter, du påstår att vi inte menar allvar med vår förnyelse, jag kan lova dig att det gör vi.

När det gäller Stockholms läns landsting gick vi till val på att införa vårdval. Det är gjort. Det finns nu fler vårdcentraler än någonsin i Stockholm. Under denna mandatperiod öppnas nya vårdcentraler, under förra mandatperioden lade (s) majoriteten ner landstingsdrivna vårdcentraler. Tillgängligheten har förbättrats markant.

Att försöka påstå att Reinfeldt och moderaterna inte bryr sig om annat än att vilja privatisera sjukvården är klassisk smutskastningen från (s), du gör detsamma och det vänder jag mig emot.

MVH

Kent

Anonym sa...

Kent Persson har som ofta svårt att styrka sina påståenden.

Tillgängligheten i vården har förbättras i Stockholms innerstad. Vården ute i förorterna har blivit sämre. Vi har idag mer vård åt dem som behöver den mindre och mindre vård åt dem som behöver den mer. Ett antal väl fungerande närakuter har lagts ner av den moderatledda majoriteten.

Moderaterna putsar på sin bild utåt. Någon egentlig ändring av politiken är det alltså inte fråga om. Inte nu och inte framåt.

Peter, du skriver att moderaterna nu privatiserat så mycket att de är nöjda. Parallellen finns i den kommunala sektorn där all verksamhet som inte är myndighetsutövning ska prövas för att säljas ut. Mycket få verksamheter kommer att finnas kvar i kommunal eller egen regi när denna mandatperiod är över. Mycket beklagligt!

När man placerar vinstintresset i första hand sjunker kvalitén i verksamheterna. Genererar vinst gör man främst genom att trimma personalstyrkan och anställa fler timanställda med låga löner. Andelen tillsvidareanställda inom de privata omsorgsföretagen är låg.

Högkvalitativ vård och omsorg kommer i den moderata framtiden endast att erbjudas den som har råd med privata lösningar och försäkringar.

Peter Andersson sa...

Anders. Tack för viktiga synpunkter.

Kent: läs Anders inlägg som ger några svar jag skulle ge. Utöver det:

- det du kallar smutskastning. Hela utgångspunkten för mina inlägg är ju att jag köper att m faktiskt tonar ner privatiseringen. Men jag efterlyste också konsekvenserna av det i form av konkreta förslag: ex när det gäller hur landstingets egen verksamhet ska utvecklas. Kommer ni att stoppa de ideologiskt motiverade avknoppningarna och utförsäljningarna? Jag tolkar artikeln så. Fel eller?

- hela mitt budskap är att (m) visst kan föra nationell debatt men att Filippa inte har gjort tillräckligt i Stockholm utan måste göra mer. (se anders inlägg) Vården stärks i stadsdelar med redan stort utbud och omvänt, minskar där folk är sjukare och vårdutbudet mindre.

- 23 nya vårdcentraler: ja, 15 kommuner helt utan ny. 12 el 13 av de nya i innerstan. Och "Järvafältet som ni ibland lyfter fram handlar om Kista c.

- Tillgängligheten: en positiv utveckling fortsätter, inte en direkt effekt av vårdvalet(utöver innerstan) enl HSN:s årsredovisning:

Utvecklingen, tillgängligheten
-01 -02 -03 -04 -05- -06 -07 -08
70, 70, 71, 73, 76, 78, 79, 81

Tillgänglighetsökning också i form av att pat. där egenvård annars skille ha rekommenderats bokas in för att det ger pengar till vårdcentralen. Och helst ska doktorn ta emot, inte sjuksköterskan för det ger också mer pengar. "En sak i taget-besök" därför att nytt besök ger nya pengar. Kroniker med flera diagnoser o lång tid är inte lika "heta" patienter. Lite pengar o stora kostnader. Det synsättet stämmer inte med HSL och stämmer inte med viktiga principer för svensk sjukvård. Den uppfattningen delas av ganska stor del av läkarkåren.

- OCh för att ta det där med smutskastningen en än gång: under 2,5 år har ju det VARIT det centrala i SLL från majoritetens sida, också vid införandet av vårdvalet. Om (m) nu verkligen omprövar det så visst är det välkommet. Jag lovar att återkomma med blogginlägg som följer upp detta.

hälsningar
Peter