fredag 2 mars 2007

Till överklassens försvar

I kommentarsfloden efter regeringens förslag om skatteavdrag för de vanliga hushållsgöromål som nu kallas tjänster" tar väl Svenska dagbladets Maria Abrahamsson priset. Om man som hon inte kan se en bättre jämställdhetsreform än att ge lägre skatt för att överklassens hushåll själva ska slippa städa, tvätta och hämta på dagis så har jämställdhetssynen sannerligen krymt till extrem närsynthet. Samtidigt blir det så tydligt när överklassen jublar över förslaget. Yipppieee, skriker Abrahamsson ut: nu får man lägre skatt om barnen hämtas i ridstallet också! Yabababada! jublar hon av glädje när hon förstår att man kan köpa tjänster till fritidshuset också!

Det riktigt vänder sig i magen när insikten blir ännu större om att högern faktiskt styr. Det här är det som ligger först på deras "välfärdslista". DN:s ledare jublar mindre. Rikemansavdraget kallas "rättvisereform" och med den tycker tidningen att det nu finns ett bra förslag för arbetsdelning och fler jobb. Där var det igen. Åter motiveras ett politiskt förslag med jobbskapande som murbräcka. Det kan säkert vara så. Som framgår av DNs artikel så jublar företagen som nu står beredda att ta emot skattebetalarnas pengar, och därmed egentligen bli en del av den offentliga sektorn. Med det undantaget att skattepengar också kan gå till vinst.
Företaget Homemaid som uttalar sig är glada. De kunde redan under förra året redovisa all time high-siffror i tillväxt. Nu blir draget naturligtvis ännu starkare, med skattepengars hjälp.

Låglönejobb. Vinster till privatföretag med skattepengar som bas. Möjlighet för en del av få städhjälp i villan i Djursholm eller kanske i den sjönära stugan i Varberg. Hur blir det med lägenheten på franska rivieran? Man blir förbannad. Man har rätt att tycka att det är orättvist. Man måste bara få protestera när nu varje vrå av samhället öppnas upp för privata intressen , betalas av skattepengar och samtidigt motiveras av jobb och ibland av valfrihet. Trots att vi alla vet vilka intressen, ekonomiska intressen, som länge väntat på detta.

En förnuftig samhällsdebatt borde också ifrågasätta om man med förslaget börjar med de viktigaste reformerna. Bryter det hemlöshet? HJälper det de som har det svårast? Bekämpar det diskriminering och utanförskap? Minskar det klyftorna? Nej, inget borgerligt förslag hittills har den inriktningen. Men minns att de har fått flest röster på valdagen, överklassen. Och det får vanligt folk tyvärr stå ut med ännu ett tag. Det gör inte dumheterna mindre olyckliga. Men att genomföra den politik man gått till val på är i en demokrati onekligen ett ganska hållbart försvar också för idiotier och orättvisor.

Andra bloggar Intressant om: , , ,

13 kommentarer:

Anonym sa...

Som socialdemokrat tycker jag att det är sorgligt att se hur en som själv nog får betraktas som överklass (ombudsman, politiskt sakkunnig) kan uttala sig så nedlåtande. Tror du inte att klyftorna kan minska på det här sättet? Det gör jag. Och låglönejobb är bättre än inga jobb. Det tyckte i alla fall jag när jag var arbetslös. Men det har väl du ingen erfarenhet av? Min uppfattning efter 18 (!) års medlemsskap i SSU är att de som har politiken som levebröd ska vara försiktiga att uttala sig om hur vanliga människor lever, eftersom de lever i en värld där vanliga spelregler inte gäller.

Peter Andersson sa...

Jo, jag har erfarenhet. Är arbetslös nu. Nej, jag tror inte att klyftorna minskar av att de med mest pengar får dra av på skatten för att få hushållshjälp. Tvärom! Och ditt inlägg bekräftar bara mina och många andras farhågor. Om vi själva börjar tycka att låglönejobb är bättre än ingenting i stället för att använda politiken för att skapa rättvisa och ha en arbetsmarknad som ger trygga jobb som man kan försörja sig på - då menar jag att vi är väldigt farligt ute. Då ökar klyftorna. Jag vill minska dom. Sen...en gissning att 95 procent av alla som sysslar med politik gör det för ett mer eller mindre löjligt arvode i kommunala nämnder eller helt utan ersättning i partiuppdrag...Och, det vet jag själv, efter valet är det verkligen inte många sossar som har politiken som levebröd...
p

Anonym sa...

Oops! Det var inte meningen att inlägget skulle vara anonymt ovan. Men...
Man ska vara försiktig med att gnälla om vad skattepengarna används till när man själv har haft ett jobb som mer är en klapp på axeln och ett tack än ett arbete som egentligen efterfrågas. Och att tro att det bara är "de rika" som överväger att låta städa sina hus, ska jag bara säga att även jag som normalinkomsttagare och ideologisk sosse kan tänka mig att betala för den tjänsten om den inte är för dyr.

Anonym sa...

Nåja, av mina gamla kompisar från SSU så lever mer än hälften på politiken, direkt eller indirekt. Och de har det gemensamt att de hör till en egen kast. Och då behöver man inte ta till sådana extremexempel som Helle Klein. Utan vanliga ombudsmän, partianalytiker, statssekreterare, eu-parlamentariker m m. Och vad det gäller "vanligt" nämndarbete så känner jag väl till det efter att ha haft flera kommunala uppdrag själv genom åren. Men det är klart: jag lämnade partiet, eftersom jag tyckte att kampen för "rättvisa" tog alltför mycket överhanden och suddade ut det jag en gång engagerade mig för, nämligen kamratskapet och viljan att tillsammans med andra åstadkomma förändring i den EGNA vardagen.

Peter Andersson sa...

Jag gnäller inte. Däremot har jag en politisk uppfattning om att det är viktigare att skattepengar läggs på ex kvaliteten i sjukvården, en bättre skola, mindre grupper i förskolan, en bättre vuxenutbildning,på äldreomsorgen osv, hellre än på städhjälp. Visst kan man som enskild tycka som du. Bra med städservice. Men sätt in det i ett större sammanhang så blir munterheten kanske inte lika stor, om man ser till hela den borgerliga politiken..
Och till ditt senaste inlägg:
- vi har inga statssekreterare nu
- om du tycker att kamp för rättvisa hade för stor del i partiets arbete så har jag respekt för att du tycker det. Men jag delar inte den uppfattningen...

Anonym sa...

Sorry, det skulle stått stadssekreterare. Jag tog avsiktligen inte med de politiska sakkuniga och pressekreterare som numera har fått söka sig andra uppgifter. Men faktum kvarstår att de som är kvar inom politiken lever på den och att de som inte lever på den inte längre är kvar inom partiet (eller politiken). Nej, jag förstår att du inte delar min syn på rättvisa. Men när man sett tillräckligt många SSU:are plocka sin utsatta grupp (som man som regel inte har någon konnex med) och sedan göra sig till ombud för dessa och skrika om "rättvisa" och "diskriminering", då är det lätt att tappa tron på den goda viljan.

dissidenten sa...

Peter, missförstår du med flit Urga?

Urga skriver "rättvisa" inom citattecken eftersom han anser, att de som profilerar sig som självutnämnda talesmän (och taleskvinnor) för någon grupp med stort medialt genomslag, de agerar knappast för något annat än för sin egen makt och sin egen vinning.

Att vända sig till någon grupp och ropa "ni är ooooorättviiiist behandlade", eftersom ni inte fått tillräckligt mycket i present (i form av pengar eller andra skräddarsydda förmåner) från andra människor rösta på mig, så skall jag fixa saken - detta är ett sätt att tillskansa sig själv makt.

Anonym sa...

In Guy Debord’s wonderful film from 1978, In Girum Imus Nocte Et Consumimur Igni (a Latin palindrome which means ‘We Go Around in the Night and Are Consumed by Fire’), Debord remarks that even if the workers’s movement is in a state of disrepair, at least we can find some kind of poetic justice in the fact that today even the rich have to wash their own dishes, buy their own groceries, iron their own clothes, and raise their own children just like everyone else. Fortunately for upper class Swedes, such insanity will soon come to an end. Strange times.

Sokrates sa...

Peter, jag blir lite betryckt av det du skriver och av att det ekar så tomt i din retorik. "Det riktigt vänder sig i magen när insikten blir ännu större om att högern faktiskt styr." Vi är många - många - som i över ett decennium har känt det knyta sig i magen när vi tvingats se på hur Sverige schangerat under ett självhävdande socialdemokratiskt styre, flankat av vad som måste betraktas som tämligen extrema vänsterorienterade partier på den politiska kartan.

Enligt gammal fin (s)-tradition pekar du fingrar och riktigt rister av indignation när du utgjuter dig över alla Djursholmsvillor och sjönära fritidshus och "lägenheten på Franska Rivieran" (!?) som nu ska åtnjuta detta "rikemansavdrag"

Jag kan bara instämma med föregående talare om att du, liksom så många av dina partivänner, saknar verklighetsförankring. Du känner inte det Sverige du själv varit med att skapa.

Jag, och många med mig, som är högst måttliga medelinkomsttagare, och därtill egna företagare som arbetar enormt långa dagar, helger, kvällar och ibland nätter för att få det att gå ihop ekonomiskt är oerhört glada över detta förslag. Du kan peka finger von oben, visa din indignation för de svagare i samhället du anser dig representera, men faktum kvarstår att vi är många som fått nog av (s)-propaganda och som nu vill ha realpolitik som säger något om vår vardag istället för ideologiskt betingad propaganda och statsberoende.

Det är inte utan att jag suckar av bedrövelse när jag ser ditt sista stycke, som talar om hur detta förslag inte "bryter hemlöshet, bekämpar utanförskap eller minskar samhällsklyftorna". Herregud man, det är ju du och dina partivänner som i allra högsta grad genom er ideologiska blinda fläck, och ovilja att anpassa er politik till verkligheten och människors reella behov, som har bidragit till och förvaltat den samhällsutveckling som lett därtill.

Peter Andersson sa...

Urga: av ett par hundra sossepolitiker i huddinge är 2 heltidare. Resten gör det på fritiden.
Diss: de flesta i "vår värld" behöver inte vända sig till någon. Visst måste politiken lyfta fram brister i samhället. Men jag kan garantera att människor själva, medier och intresseföreningar gör allt de kan för att uppmärksamma de folkvalda..
Om valet är mellan att sänka skatten eller behålla den till välfärden? Vem ska bestämma i din värld om inte politiken? Om valet är att satsa mer för att få bort sjukvårdsbrister, köer i förskolan, ge elever stöd så man klarar skolan eller de äldre ett bättre liv? I min värld måste politiken avgöra om det är viktigare än exempelvis avdragsrätt för städhjäp i hemmet till...vissa.
Och visst är det en maktfråga. Vem som har den avgör väljarna vart fjärde år. Så.....

Peter Andersson sa...

Stefan
Jag kan mycket väl förstå om du och andra är glada. Men jag skulle, om jag kunde påverka, hellre lägga skattepengar på de områden jag nämnder. OCh några till, före den nu presenterade satsningen.

Sen påstår du att "Du känner inte det Sverige du själv varit med att skapa"
Nej, känner möjligen inte riktigt hela Sverige. Men en väldigt bra bit av det i alla fall.

dissidenten sa...

Peter Andersson skrev: "Om valet är att satsa mer för att få bort sjukvårdsbrister, köer i förskolan, ge elever stöd så man klarar skolan eller de äldre ett bättre liv? ..Om valet är mellan att sänka skatten eller behålla den till välfärden?"

En handling säger mer än ord.

SAP har ransonerat allt som går till de kroppsligt svaga (sjukvård, äldrevård osv). SAP har (i full enighet med de borgeliga) sänkt pensionerna. Vidare har SAP importerat grov maffiaorganiserad kriminalitet och byggt upp en etniskt förankrad underklass.

Ni är akitekterna bakom dagens samhälle, retoriken att ni skulle "satsa mer för att få bort sjukvårdsbrister" eller ge de "äldre ett bättre liv", detta är bara tomma ord.

I regeringsställning agerade ni precis motsatt.

Som sagt, en handling säger mer än ord.

Anonym sa...

om fler kan få städhjälp så minskar ju det klyftan mellan klasserna i högsta grad. om fler får tid över till en meningsfull fritid så ökar ävl det klassjämlikheten i samhället i högsta grad. kan inte tänka mig något bättre än tid över till en meningsfull och avslappnad fritid.

och blir det billigare måste det vara så att fler får råd med det.