måndagen den 12:e mars 2007

Reinfeldts bruna förföriska ingen garant för framgång..


Moderaterna har helt tydligt pluggat sin kampanjteori ordentligt. En viktig tes är att bilden är viktigare än verkligheten. Väljaren läser inte riksdagsmotioner och kommunala nämndreserva- tioner lika flitigt som aktiva politiker. De flesta tar inte del av partiernas program. Bilden i media är det viktiga. Efter presentationen av det moderata handlingsprogramförslaget för någon vecka sedan har partiet därför startat aktiviteter. Det första var miljön. Analysen ligger där: framtidsfråga, livsviktig. Sannolikt kan inget parti vinna val utan att tycka något om miljön. Därför utspel om miljö och klimat. Samma kalla, teoretiska analys med "kvinnorna". Bred väljargrupp. De tycker inte om oss. Ut på turné med Fredrik och "lyssna". Just där är moderaterna skickliga. Budskapet till media, partiledarens resor, texter i program och hemsidans utformning ska hänga ihop. Jag dånar inte om Reinfeldt om någon vecka deklarerar att han nu är feminist!

Jag tror att moderaterna gör ett stort misstag. Möjligen ligger förklaringen till att man tappar stöd i väljarkåren i dagens mätning just där. Bilden ÄR inte allt. Den verklighet som alliansen och moderaternas politik ska möta finns där. En är effekterna av a-kasseförsämringarna som slår hårt mot kvinnor. Säkert möter Reinfeldt också kvinnor i vården som berättar om usla löner och behov av fler personal. Hans besked kan inte bara vara "starta eget". Så havererar också moderaternas hjärte- och frihetsfråga om skattesänkningar, när verkligheten tränger på. Kvinnors verklighet som inte låter sig lösas med hurtfriska hejarrop eller ens de mest förföriskt bruna ögonen.

Andra bloggar Intressant om: , , , , , ,